Årsrapport for Lollands Bank 2013

Fondsbørsmeddelelse nr. 01/2014

26. februar 2014

Årsrapport 2013

Bestyrelsen i Lollands Bank har i dag den 26. februar 2014 godkendt den reviderede årsrapport for 2013. Årsrapporten er vedhæftet denne selskabsmeddelelse.

Årets resultat før skat blev på 31,8 mio. kr. og efter skat blev resultatet på 23,2 mio. kr., som ledelsen betegner som et tilfredsstillende resultat. Året før udgjorde resultatet før og efter skat henholdsvis 10,3 mio. kr. og 7,5 mio. kr.

Med virkning fra den 20. december 2013, blev det besluttet at fusionere de to banker Aktieselskabet Lollands Bank og Vordingborg Bank A/S med Aktieselskabet Lollands Bank som den fortsættende bank og med navnet Lollands Bank. Resultatet for 2013 er kun marginalt påvirket af fusionen med Vordingborg Bank. Således er kun indtjeningen i Vordingborg Bank for perioden 20. december 2013 – 31. december 2013 svarende til ca. 0,5 mio. kr. indregnet i resultatet for Lollands Bank. Til gengæld er balancen betydeligt påvirket af fusionen, idet Vordingborg Banks balance opgjort til dagsværdier pr. den 20. december 2013 indgår i Lollands Banks balance med 987 mio. kr.

Formålet med fusionen har været at gøre den fortsættende bank Lollands Bank til en endnu stærkere bank med et forbedret forretningsgrundlag, en forbedret rentabilitet, et højere kapitalgrundlag og en god likviditet baseret på kunder fra bankens markedsområde, som efter fusionen udgøres af Lolland, Falster og Sydsjælland.

Fusionen med Vordingborg Bank har betydet tilgang af 3.800 aktionærer, ca. 10.000 kunder, 48 medarbejdere og 5 filialer.  Som følge af fusionen forventer banken i 2014 at kunne realisere en basisindtjening (resultat før kursreguleringer og nedskrivninger på kunder) i niveauet omkring 60 mio. kr. mod 45 mio. kr. i 2013. Det er herudover forventningen, at synergieffekter vil kunne realiseres i form af samkøring af it-systemer, personalereduktion og sammenlægning af mindre filialer med større filialer.

Banken er i fuld gang med at realisere synergieffekterne, som forventes at andrage ca. 15 mio. kr. årligt, når disse er fuldt ud implementeret. Det er forventningen, at synergieffekterne får begyndende indflydelse på resultatet i 2015. Om dette og meget mere kan der læses i vedhæftede årsrapport for 2013.

Generalforsamling i Lollands Bank afholdes onsdag den 26. marts 2014, kl. 18.00 i Nakskov Idrætscenter, A.E. Hansensvej 1, 4900 Nakskov.

Preben Pedersen                               Anders F. Møller

Formand                                          Bankdirektør