Petrogrands styrelses rekommendation om Shelton Petroleums uppdaterade bud

Stockholm, 2014-02-27 15:54 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

Den 22 januari 2014  offentliggjorde Shelton Petroleum AB (publ) ("Shelton") ett publikt erbjudande att förvärva samtliga utestående aktier i Petrogrand AB (publ) ("Petrogrand") för en köpeskilling om 0,30 Shelton aktier av serie B för varje Petrogrand aktie. Den 24 februari 2014 kommenterade styrelsen ("Styrelsen") för Petrogrand Sheltons erbjudande och rekommenderade Petrogrands aktieägare att inte acceptera budet. Efter Petrogrands pressmeddelande den 24 februari 2014 uppdaterade Shelton sitt erbjudande den 26 februari 2014. Styrelsen vill utvidga rekommendationen att inte acceptera det nya erbjudandet ("Erbjudandet") mer i detalj nedan.

Styrelsen har i enlighet med Lagen om Offentliga Uppköpserbjudanden beaktat erbjudandehandlingen från Shelton samt det uppdaterade Erbjudandet. Styrelsen har enhälligt beslutat om en rekommendation till bolagets aktieägare att inte acceptera Erbjudandet, som baseras på det aktuella marknadspriset på Shelton aktien, som har ett värde på cirka 9,62 kronor per Petrogrand aktie. Per den 31 december 2013 uppgick Petrogrands likvida och finansiella anläggningstillgångar till cirka 370 miljoner kronor och företaget har ingen finansiell skuld. Detta motsvarar 9,18 kronor per Petrogrand aktie, utan att beakta det eventuella mervärdet för bolagets licenser i Ryssland.

Styrelsen har genom oberoende värderingar gjort bedömningen att det underliggande värdet på Shelton aktien inte är tillräckligt för att kunna rekommendera Erbjudandet av 0.34 serie B Shelton aktier för varje Petrogrand aktie. Erbjudandet måste förbättras avsevärt för att kunna anses vara rättvist. Styrelsens slutsats stöds ytterligare av den fairness opinion som utarbetats av ABG Sundal Collier som publicerades den 24 februari 2014.

Styrelsens värdering av Shelton bygger på erkända metoder inom internationella kapitalmarknader, där Sheltons aktievärde med tanke på de bevisade 2P oljereserverna i Lelyaki-och Rustamovskoye som rapporterats under 2009 har jämförts med relevanta jämförbara bolag noterade på erkända börser, som är verksamma i Ukraina och Ryssland . 2P oljereserverna uppgick under 2009 till 1 miljon fat olja i Rustamovskoye och 8 miljoner fat olja i Lelyaki. Dessa reserver måstedärtill justeras för produktion under perioden 2009 till YTD 2014. Värdet på de reserver som har satts, genom att analysera relevanta jämförbara bolag, påvisar ett värderingsintervall mellan 0,9-2,4 USD / fat i Rustamovskoye och 0,9-2,3 USD / fat i Lelyaki.

Styrelsen ser också resurspotentialen i Rustamovskoye-fältet, vilket kräver sannolikhetsviktning och justering för investeringar i utvärderings-och utvecklingsändamål. Något signifikant värde har inte tilldelats på de gemensamma offshore investeringsavtalen i Ukraina då det finns osäkerhet i  att om Biryucha och North Kerchenskoye licenserna kommer att förnyas eller inte. Dessutom är investeringar i samband med ny seismik och borrning av sådan omfattning att det faktiska gemensamma investeringsavtalet är av ringa eller inget värde.

Det ska också noteras att för små och medelstora Exploration & Production bolag som handlas på erkända börser, inklusive NASDAQ OMX Stockholmsbörsen och Oslo Börs och med all offentliggjord relevant information inkluderat oberoende certifierade reserver och resurser på årsbasis, är marknadspriset långt under det huvudsakliga substansvärdet ("NAV") (producerande reserver, reserver under utveckling och fyndigheter) efter beräkning enligt branschanalytiker. I dessa fall avspeglas inte för närvarande och i normalt sätt resurspotentialen (prospekteringstillgångar) i marknadsvärderingen.

Dessutom anser styrelsen att följande huvudsakliga risker bör vägas in i den totala utvärderingen av Shelton:

-           Det råder osäkerhet om licensvillkoren för de ukrainska tillgångarna

-                     Den geologiska osäkerheten i samband med resurspotentialen I Rustamovskoye-fältet i Ryssland

-                     Brist på aktuell redovisning av reserver och resurser, den senaste oberoende reservrapporten för Shelton är mer än fyra år gammal

-                     Växande kundfordringar i Lelyaki-fältet. Ett återbetalningsavtal har diskuterats, men är ännu inte undertecknat eller överenskommet

Även om det finns en strategisk logik bakom Sheltons erbjudande ur ett industriellt perspektiv kommer Petrogrands aktieägare endast äga cirka 50% i Shelton under nuvarande Erbjudande. Styrelsen är av uppfattningen att detta är otillräckligt och att det inte avspeglar de relativa underliggande värdena i de båda bolagen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Maks Grinfeld, VD, tel. +46-8-5000 78 10
Mikael Wallgren, styrelseordförande, tel. +46-8-5000 78 10
Anders Ahlm, styrelsemedlem, tel: +46 8 5000 7810
Certified Adviser First North: Mangold Fondkommission AB

Aktsamhetsuppmaning:
Uttalanden och antaganden gjorda i bolagets informationsgivning med avseende på Petrogrand ABs ("Petrogrand") nuvarande planer, prognoser, strategier, tankar och övriga uttalanden som ej utgör historiska fakta är bedömningar eller s.k. "forward looking statements" om Petrogrands framtida verksamhet. Sådana bedömningar av framtiden inbegriper men är ej begränsade till uttalanden omfattande ord som "kan komma", "avser", "planerar", "förväntar", "uppskattar", "tror", "bedömer", "prognostiserar" och liknande uttryck. Sådana uttalanden reflekterar företagsledningens för Petrogrand förväntningar och antaganden mot bakgrund av vid varje tillfälle tillgänglig information.

Dessa uttalanden och förväntningar är föremål för ett stort antal risker och osäkerheter. Dessa, i sin tur, inbegriper men är ej begränsade till I) förändringar i den ekonomiska, legala och politiska miljön i de länder vari Petrogrand har verksamhet, II) förändringar i den geologiska informationen som finns tillgänglig vad avser av bolaget drivna projekt, III) Petrogrands förmåga att kontinuerligt säkerställa tillräcklig finansiering för att bedriva sin verksamhet som en "going concern", IV) framgången vad avser koncernens deltagande, om överhuvudtaget, i olika intressebolag, joint ventures eller andra allianser, V) valutakursförändringar, i synnerhet vad avser relationen RUB/USD. Mot bakgrund av de många risker och osäkerheter som existerar i varje oljeprospekterings- och oljeproduktionsbolag på ett tidigt stadium, kan den faktiska framtida utvecklingen för Petrogrand komma att väsentligt avvika från den i bolagets informationsgivning förväntade.

140227  PM sv.pdf