DFDS UDLODDER EKSTRA DKK 200 MIO. VED AKTIETILBAGEKØB

København, 2014-02-28 08:05 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- Meddelelse nr. 08

Overskydende kapital udloddes til aktionærer i overensstemmelse med selskabets politik for kapitalstruktur og udlodning

• Tilbagekøb af aktier for DKK 200 mio. indledes 28. februar 2014

Som meddelt i selskabsmeddelelse nr. 26/2013 af 20. november 2013 vil DFDS udlodde overskydende kapital til aktionærerne i form af ekstra udbytte og/eller opkøb af egne aktier. DFDS iværksætter på den baggrund et aktietilbagekøbsprogram på DKK 200 mio., der ved den nuværende kurs svarer til cirka 465.000 aktier. Formålet er at optimere kapitalstrukturen.

Aktietilbagekøbsprogrammet iværksættes inden for den bemyndigelse som DFDS’ generalforsamling har givet til selskabets bestyrelse den 29. marts 2012 om erhvervelse af egne aktier svarende til op til 20% af selskabskapitalen. Vederlaget må ikke afvige fra den på erhvervelsestidspunktet på NASDAQ OMX noterede køberkurs med mere end 10%. Det maksimale antal aktier, der kan købes under aktietilbagekøbsprogrammet, er 850.000 aktier.

Bestyrelsen forventer at foreslå, at de tilbagekøbte aktier annulleres ved en kapitalnedsættelse når aktietilbagekøbsprogrammet er gennemført.

Aktietilbagekøbsprogrammet er etableret og struktureret i overensstemmelse med EU Kommissionens Forordning 2273/2003 dateret 22. december 2003 (den såkaldte Safe Harbor forordning for aktietilbagekøbsprogrammer).

Hovedaktionæren, Lauritzen Fonden, der ejer 42,8 % af DFDS, har forpligtet sig til at deltage pro rata i aktietilbagekøbsprogrammet, med henblik på at sikre, at det nuværende procentvise free float (når der bortses fra egne aktier) ikke reduceres.

Aktietilbagekøbsprogrammet
Aktietilbagekøbsprogrammet vil blive gennemført i perioden fra 28. februar 2014 og frem til senest 31. december 2014.

DFDS har indgået aftale med Carnegie Investment Bank, filial af Carnegie Investment Bank AB (publ), (”Carnegie”) om, at Carnegie som Lead Manager på vegne af DFDS varetager købet af egne aktier, og at Carnegie foretager alle opkøbstransaktioner uafhængigt af og uden involvering fra DFDS.

Pro rata tilbagekøbet fra Lauritzen Fonden er planlagt således, at Lauritzen Fonden dagligt sælger en mængde DFDS-aktier afregnet til den volumenvægtede gennemsnitlige købskurs på aktierne købt i henhold til aktietilbagekøbsprogrammet den pågældende handelsdag.

DFDS er berettiget til at standse aktietilbagekøbsprogrammet i tilfælde af væsentlige ændringer i selskabets forhold eller i markedet. I så tilfælde vil DFDS umiddelbart informere herom i en selskabsmeddelelse til Nasdaq OMX Copenhagen, og Carnegie vil ophøre med at tilbagekøbe aktier i markedet og fra Lauritzen Fonden.

Følgende retningslinjer gælder for DFDS’ aktietilbagekøbsprogram:

• Handelsvolumen af egne aktier er begrænset til en samlet værdi på DKK 200 mio., inklusive det antal aktier, som Lauritzen Fonden har forpligtet sig til at deltage med.

• Ved nuværende kurs svarer det til et aktietilbagekøb på cirka 465.000 aktier eller 3,5 % af DFDS’ aktiekapital.

• Det maksimale antal aktier, der kan købes under aktietilbagekøbsprogrammet er 850.000 aktier.

• Den daglige volumen af opkøbte aktier må ikke overstige 25 % af den daglige omsætning i DFDS aktien på Nasdaq OMX Copenhagen og målt som gennemsnittet af handelsdagene i januar måned 2014.

• I aktietilbagekøbsprogrammets levetid må der ikke købes aktier til kurser, der er højere end de to følgende kurser:

o Kursen på sidste indberettede uafhængige handel.

o Kursen på det højeste uafhængige bud på Nasdaq OMX Copenhagen.

DFDS vil primo hver uge oplyse om antallet af tilbagekøbte aktier og værdien af disse aktier i en selvstændig selskabsmeddelelse til Nasdaq OMX Copenhagen.

Ved iværksættelsen af aktietilbagekøbsprogrammet ejer DFDS 579.363 egne aktier eller cirka 4,4 % af den samlede aktiekapital.

Niels Smedegaard, CEO

Torben Carlsen, CFO