Korkein, suurin, ensimmäinen – mutta ei majakka

Espoo, Suomi, 2014-04-01 12:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Lehdistötiedote
1.4.2014

Kalasatamaan nousevat REDI-tornitalot eivät aivan taivu majakaksi, kuten SRV:n aprillipäivän tiedotteessa kerrottiin. Suomen korkeimmat asuinrakennukset ovat poikkeuksellisia kuitenkin monin muin tavoin.

SRV julkaisi tänään aamulla aprillipäivän kunniaksi tiedotteen ”Helsinkiin saattaa kohota maailman korkein majakka”.

Tiedotteessa kerrottiin Kalasataman keskuksen, eli REDIn, katolle suunniteltavan majakkavaloa, joka loistaisi merelle peräti 134 metrin (mpy) korkeudesta. Koska maailman suurin majakka, Jeddah Light Saudi-Arabiassa, on vain 133 metrin pituinen, olisi pääkaupungissamme pian maailman korkein majakka.

Vaikka SRV ei ainakaan näillä näkymin aio rakentaa REDIin majakkaa, on Kalasatamaan muodostuva kauppakeskuksen ja kahdeksan tornitalon muodostama kokonaisuus silti monin tavoin poikkeuksellinen.

Siitä kertovat muun muassa nämä – tällä kertaa totuudenmukaiset – viisi faktaa REDIstä.

1) 131,7

Korkein REDIn kahdeksasta tornista nousee 131,7 metrin ja 35 kerroksen korkeuteen, eli lähes kaksi kertaa niin korkealle kuin stadionin torni. Kyseessä on Suomen korkein asuinrakennus.

2) 8

Torneissa on yhteensä kahdeksan hehtaaria julkisivua. Tornien seinät ovat tarkastelukulmasta riippuen joko valkoisia tai heijastuvan taivaan värisiä.

3) 300

Yhteen asuintornitaloon mahtuu lähes 300 asuntoa. Yhteensä REDIn torneissa tulee asumaan yli 2 000 asukasta.

4) 3

Kussakin tornissa on kolme hissiä, jotka toimivat toisistaan riippumattomasti myös sähköjen katketessa. Hissit rakennetaan palomieshisseiksi, jotka tavallisesta poiketen ovat käytössä myös pelastustilanteissa.

5) Suomen korkein puisto

Liikenteen haittavaikutuksia vähennetään REDIssä kattamalla Itäväylä, metrorata ja liikekeskus viherkannella, johon rakennetaan Suomen korkein, Esplanadin puiston kokoinen, normaalikerrostalon noin kahdeksannen kerroksen korkeudella oleva puistoalue.

Suomen ensimmäinen tornitaloalue REDI rakentuu kuudesta asuintornista, hotelli- ja toimistotornista sekä kauppakeskuksesta. REDIn ensimmäiset kaksi tornitaloa sekä kauppakeskus saivat rakennusluvan maaliskuussa. Kauppakeskuksen rakentaminen on tarkoitus aloittaa tänä vuonna. Kauppakeskuksen ensimmäisen vaiheen on arvioitu valmistuvan vuonna 2017 ja ensimmäisten tornitalojen vuonna 2018. Loput REDIn osat valmistuvat vaiheittain vuoteen 2022 mennessä. Tornitalot ovat nyt suunnitteluvaiheessa.

Timo Nieminen, varatoimitusjohtaja, SRV, 0201 455 244, timo.nieminen@srv.fi

Kuvia REDIstä
(Media > REDI)

Arkkitehtuurivalokuvaaja Mika Huismanin ikuistama, REDIn tornitalojen korkeimmista asunnoista avautuva panoramanäkymä.