Nokian Renkaat: Vuoden 2014 liikevaihdon ja liikevoiton arvioidaan laskevan vuoteen 2013 verrattuna

Nokia, Finland, 2014-04-03 08:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Nokian Renkaat Oyj  Pörssitiedote 3.4.2014 klo 9.00

Venäjän ja IVY-maiden talousennusteiden heikkenemisen takia Nokian Renkaat laskee ohjeistustaan vuodelle 2014. Selvästi heikentynyt Ruplan valuuttakurssi rasittaa Venäjän taloutta ja kuluttajien ostovoimaa, minkä seurauksena renkaiden kysyntä ja Nokian Renkaiden myynti Venäjällä laskevat. Yhtiö arvioi myyntinsä kasvavan vuonna 2014 kaikilla länsimarkkinoillaan: Pohjoismaissa, Keski-Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa.

Nokian Renkaat paransi edelleen markkina-asemaansa kaikilla loppukäyttäjämarkkinoillaan vuonna 2013, mikä tarjoaa hyvän lähtökohdan kasvulle. Yhtiön kannattavuutta tukee raaka-ainekustannusten aleneminen, minkä arvioidaan tuovan kustannushyötyä noin 30 MEUR vuonna 2014. Valmistustoiminta Venäjällä tuo Nokian Renkaille edelleen kilpailuetuja. Venäjän tuotannosta 55 % menee vientiin, ja euromääräisten vientitulojen ja ruplissa toteutuvien tuotantokustannusten välinen erotus on kasvanut. Tämä ei kuitenkaan riitä täysin kompensoimaan heikentyneitä markkinaolosuhteita Venäjällä.

Nokian Renkaat julkaisee tammi-maaliskuun osavuosikatsauksensa 7.5.2014.

Taloudellinen ohjeistus (päivitetty)
Yhtiön liikevaihdon ja liikevoiton arvioidaan laskevan vuonna 2014 vuoteen 2013 verrattuna.

Edellinen ohjeistus 7.2.2014

Vuonna 2014 yhtiöllä on edellytykset kasvattaa liikevaihtoa ja liikevoittoa vuoteen 2013 verrattuna.

Nokian Renkaat Oyj

Antti-Jussi Tähtinen