FI återkallar tillståndet för Skandinavisk Kapitalförvaltning

Försäkringsförmedlaren Skandinavisk Kapitalförvaltning AB har haft allvarliga brister i sin verksamhet. Bolaget har inte följt de regler som är till för att skapa ett gott kundskydd. Finansinspektionen (FI) återkallar därför bolagets tillståndet. Beslutet gäller omedelbart.

Skandinavisk Kapitalförvaltning har haft allvarliga brister i sin verksamhet. Bolaget har bland annat låtit anställda förmedla försäkringar trots att de saknat tillräcklig kunskap och kompetens. Bolaget har inte heller skaffat sig tillräcklig information om kunderna och därmed inte anpassat rådgivningen efter den enskilda kundens behov, vilket det är skyldigt att göra. Detta innebär att bolaget har riskerat att ge råd som inte varit lämpliga för kunderna.

Skandinavisk Kapitalförvaltning har inte heller berättat för kunderna om vilka ersättningar de fått från andra företag och som har varit förknippade med den produkt som företaget gett råd om. Bolaget har också haft brister i sin dokumentation kring rådgivningen. Det innebär att det inte varit möjligt att följa upp om bolagets kunder har rekommenderats produkter som varit lämpliga för dem. Sammantaget är bristerna så pass allvarliga att FI återkallar Skandinavisk Kapitalförvaltning tillstånd. Beslutet gäller omedelbart.

Läs mer på http://www.fi.se/

Karin Boman Röding