Orionin Bufomix Easyhaler® -valmisteelle ensimmäiset myyntiluvat

ORION OYJ         PÖRSSITIEDOTE      14.4.2014          KLO 21.30

Orionin Bufomix Easyhaler® -valmisteelle ensimmäiset myyntiluvat

Orion Oyj on saanut myyntiluvan Irlannissa ja Unkarissa Bufomix Easyhaler® -tuotteelle, joka on astman ja keuhkoahtaumataudin hoidossa käytetty inhaloitava budesonidi-formoteroli-yhdistelmävalmiste. Tuotteessa budesonidi hoitaa limakalvotulehdusta ja formoteroli toimii pitkävaikutteisena, keuhkoputkia avaavana lääkeaineena. Myyntilupa kattaa kaksi vahvuutta (budesonidi 160 µg / formoteroli 4,5 µg ja budesonidi 320 µg / formoteroli 9 µg), jotka on tarkoitettu astman ja keuhkoahtaumataudin hoitoon yli 12-vuotiailla potilailla.

Irlannin ja Unkarin myyntiluvat ovat ensimmäiset hyväksytyt luvat EU:n hajautetussa myyntilupamenettelyssä, jossa  oli mukana 22 maata, ja jossa Ruotsi toimi viitejäsenvaltiona. Myyntilupahakemuksen kansallinen käsittelyprosessi on meneillään seuraavissa EU-maissa: Belgia, Bulgaria, Espanja, Italia, Kreikka, Kypros, Latvia, Liettua, Luxemburg, Malta, Puola, Portugali, Romania, Ruotsi, Slovakia, Slovenia, Suomi, Tanska, Tsekin tasavalta ja Viro. Lisäksi kansallinen käsittely on meneillään Islannissa, Norjassa ja Sveitsissä. Orion julkaisee lisätietoja liittyen tuotteen hyväksyntään näissä maissa tulevissa osavuosikatsauksissaan.

Easyhaler® on Orionin kehittämä, kuivajauhemuotoisia lääkkeitä annosteleva inhalaattori. Orion on kehittänyt Easyhaleriin sopivia kuivajauhemuotoisia lääkkeitä useista tunnetuista geneerisistä vaikuttavista aineista (salbutamoli, beklometasoni, budesonidi, formoteroli), joita käytetään astman ja keuhkoahtaumataudin hoitoon. Parhaillaan kehitteillä on uusi yhdistelmävalmiste flutikasoni-salmeteroli astman ja keuhkoahtaumataudin hoitoon.

Orion Oyj

Timo Lappalainen
    Olli Huotari
Johtaja, Esikuntatoiminnot

Yhteyshenkilö:
Reijo Salonen, johtaja, tutkimus ja kehitys, Orion Oyj

Julkaisija:
Orion Oyj
Orionintie 1A, 02200 Espoo
Kotisivu: www.orion.fi

Orion on suomalainen lääkkeiden ja diagnostisten testien kehittäjä - hyvinvoinnin rakentaja, joka toimii maailmanlaajuisesti. Orion kehittää, valmistaa ja markkinoi ihmis- ja eläinlääkkeitä, lääkkeiden vaikuttavia aineita sekä diagnostisia testejä. Yhtiö panostaa jatkuvasti uusien lääkkeiden sekä hoitotapojen tutkimiseen ja kehittämiseen. Lääketutkimuksen ydinterapia-alueita ovat keskushermostolääkkeet, syöpä- ja tehohoitolääkkeet sekä inhaloitavat Easyhaler® -keuhkolääkkeet.

Orionin liikevaihto vuonna 2013 oli 1 007 miljoonaa euroa, ja yhtiö työllisti vuoden lopussa noin 3 500 henkilöä. Orionin A- ja B- osakkeet on listattu NASDAQ OMX Helsingissä.