Stockmann uudistaa tavaratalojensa toimintamallia Suomessa: rakenneuudistuksen tavoitteena myyntiin ja asiakaspalveluun keskittyvä organisaatio

Helsinki, Suomi, 2014-04-15 07:30 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- STOCKMANN Oyj Abp, Pörssitiedote 15.4.2014 klo 8.30 EET

Stockmannin tavarataloryhmä jatkaa rakennemuutoksia. Tavoitteena on vallitsevassa vähittäiskaupan heikossa markkinatilanteessa muodostaa tehokas myyntiin keskittyvä organisaatio, joka palvelee sekä tavaratalojen että verkkokaupan asiakkaita. Muutoksilla tavoitellaan vertailukelpoisesti noin 10 miljoonan euron vuosittaisia säästöjä. Säästöt toteutuisivat täysimääräisenä vuodesta 2015 alkaen.

”Teimme jo vuonna 2013 useita pysyviä ja tilapäisiä kustannusleikkauksia, joilla saavutimme noin 30 miljoonan euron säästöt. Tilapäisillä toimenpiteillä, kuten lomautuksilla ja kausityöntekijöiden määrän vähentämisellä, emme voi enää saavuttaa lisäsäästöjä vaarantamatta asiakaspalvelua. Meidän on jatkettava rakenteellisia uudistuksia ja varmistettava, että tavaratalojen myynnin ammattilaiset voivat keskittyä täysin myyntityöhön”, kertoo tavarataloryhmän johtaja Maisa Romanainen.

”Stockmannin tulos Suomessa laski tehdyistä kustannussäästöistä huolimatta selvästi vuonna 2013. Näköpiirissä ei ole käännettä parempaan, kun kuluttajien ostovoimaa leikataan ja luottamus talouteen on alhaisella tasolla. Jotta pystymme säilyttämään tavaratalojemme kilpailukyvyn, meidän on uudistettava rakenteitamme”, jatkaa Maisa Romanainen.

Suunniteltavan uuden organisaatiomallin johdosta Stockmann käynnistää yhteistoimintaneuvottelut, joiden piirissä on Suomen tavaratalojen henkilöstö, Stockmann.com- ja Akateeminen.com-verkkokauppojen asiakaspalvelu sekä jälkimarkkinointi eli yhteensä noin 3 200 henkilöä.  Neuvotteluesityksen mukaan uudelleenjärjestelyt voivat johtaa enintään 330 henkilötyövuoden vähennykseen. Lisäksi neuvotellaan mm. toimenkuvien muutoksista.

Suunniteltavat muutokset ovat osa Stockmannin keväällä 2013 käynnistynyttä kustannussäästöohjelmaa. Rakenteellisista uudistuksista tavarataloryhmän markkinoinnissa ja logistiikassa on tiedotettu aiemmin. Rakennemuutoksia kartoitetaan edelleen organisaation muissa osissa.

Lisätietoja:
Nora Malin, viestintäjohtaja, puh. (09) 121 3558
Maisa Romanainen, varatoimitusjohtaja, tavarataloryhmän johtaja, puh. (09) 121 5230

www.stockmanngroup.com

STOCKMANN Oyj Abp