EXINI: Delårsrapport 1/2014

• Resultatet efter skatt 13 526 (-1 100) TSEK
  • Resultat per aktie 1,23 (-0,10) SEK

VIKTIGA HÄNDELSER

Utvecklingen av Heartnavi har uppnått viktiga milestones

Årets första kvartal har präglats av planenliga projektleveranser i enlighet med avtalet med FUJIFILM RI Pharma. De uppsatta milstolparna har nåtts och slutleverans ska ske under årets andra kvartal.

Imaging biomarkörer i round-table fokus på världskongress

Att intresset för imaging biomarkörer är stort speglades av att det var ett av tre utvalda ämnen för en Round table-diskussion, “Quantitative imaging of bone metastases in prostate cancer for prognostication, disease progression and response to treatment” under ASCO 2014 Genitourinary Cancer Symposium i San Francisco.

VD-KOMMENTAR

Året har inletts med ett kvartal med både positivt resultat och positivt kassaflöde från löpande verksamheten.

Dessutom har vi nått de uppsatta milstolparna avseende Heartnavi (japanska versionen av EXINI heart) och vi räknar med att göra vår slutleverans under andra kvartalet i år. Detta innebär att FUJFILM Pharma kan påbörja lanseringen av Heartnavi i Japan under hösten och vi kommer då att kunna fakturera ytterligare en del av de avtalade 28.4 MSEK samtidigt som möjligheterna till ytterligare bonus stärks. Räknat över den femåriga avtalsperioden kan detta betyda cirka 20 MSEK i extra intäkter för EXINI.

Vår långsiktiga etableringsplan för BSI-analyser fortsätter, och satsningen ger resultat. Och i takt med att utfallen av de olika retrospektiva läkemedelsstudier blir klara och presentationer godkänns till olika medicinska mässor, kommer vi från EXINIs sida redovisa detta mer i detalj.

I takt med att etableringen av EXINI boneBSI tar fart får vi nu regelbundna förfrågningar om vilken imaging biomarkör som blir vår nästa produkt. EXINIs forskningsnätverk har enligt plan startat sitt konceptutvecklingsarbete kring denna fråga.

För mer information, vänligen kontakta:
Magnus Aurell, CEO
E-post: magnus.aurell@exini.com

Om EXINI Diagnostics AB (publ)
EXINI Diagnostics AB (publ) erbjuder kvalificerade lösningar för medicinskt beslutsstöd till sjukhus över hela världen. Systemet bygger på avancerad bildanalys genom artificiell intelligens och kan på egen hand tolka medicinska bilder och ge diagnosförslag. På så sätt används systemet som ett beslutsstöd för den diagnosticerande läkaren. EXINI arbetar med produkter för diagnos inom några av de mest frekventa folksjukdomarna såsom kranskärlssjukdom, cancer, demens och Parkinsons sjukdom. Bolaget grundades 1999 av professor Lars Edenbrandt. EXINI är listat på NASDAQ OMX First North och har ca 600 aktieägare. Huvudägare är Bo Håkansson. Certified Adviser är Thenberg & Kinde Fondkomission AB.

________________________________________________________________________
         EXINI Diagnostics AB, Ideon Science Park, Scheelevägen 27, SE-223 70 Lund, Sweden
         Phone: +46 46 286 54 20, Fax: +46 46 286 54 29, info@exini.com, www.exini.com

Exini_Q1_140429_Final.pdf