Kvartalsmeddelelse Q1: God start på 2014

cBrain er kommet godt fra start i det nye år, hvor to nye ordrer til Erhvervsstyrelsen og Statsforvaltningen underbygger cBrains satsning som leverandør til centraladministration. Samtidig styrkes cBrains eksportsatsning ved nu også at kunne levere F2-produktet som en cloud service.

cBrain udvikler og markedsfører software, som hjælper kunderne med at understøtte og digitalisere forretnings- og vidensprocesser. cBrain leverer softwareløsninger dels i form af standardsystemet F2 og dels i form af kundetilpassede løsninger, hvor begge typer af løsninger er baseret på cBrains egenudviklede bibliotek af softwarekomponenter.

cBrains vækstplan er baseret på standardproduktet F2. F2 repræsenterer en helt ny type integreret software, som gør det muligt for offentlige myndigheder at forlade papiret og gennemføre en fuld digitalisering af sagsgange, kommunikation og vidensproduktion. I modsætning til de traditionelle løsninger på markedet, er F2 et 100% standardprodukt, hvilket bla. betyder at F2 kan leveres som en cloud service. Det giver cBrain en konkurrencefordel både i relation til markedsføring og leverance.

cBrains vækstplan er baseret på at bygge en stærk hjemmemarkedsposition som leverandør til den danske centraladministration, og at bruge denne referenceposition til at etablere en international afsætningskanal baseret på samarbejdspartnere.

På det danske marked har cBrain i første omgang haft fokus på de ministerielle departementer, men cBrain har gennem de sidste år udbygget F2 med en række moduler, som gør det muligt at understøtte fagspecifikke processer og selvbetjening uden at ændre standardproduktet. Hermed er det nu også muligt at markedsføre F2 til styrelser og institutioner, som i de kommende år forventes at investere kraftigt i en yderligere digitalisering.

I efteråret 2013 vandt cBrain et udbud fra Udenrigsministeriet, hvor cBrain skal levere standardsystemet F2 til 2.000 medarbejdere omfattende både hjemmetjenesten og de internationale repræsentationer, og kort før jul vandt cBrain et udbud fra Økonomi og indenrigsministeriets department. Herved har 9 ministerier nu valgt F2, hvilket giver cBrain en markant referenceposition.

Styrket referenceposition i Q1 2014

I marts 2014 kunne cBrain annoncere, at Erhvervsstyrelsen har valgt cBrain som leverandør af styrelsens nye sags- og dokumenthåndteringssystem. Erhvervsstyrelsen blev dannet i 2012 af tre styrelser, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Erhvervs- og Bygge-styrelsen samt dele af IT- og Telestyrelsen, og den nye F2-løsning kommer til at understøtte 650 antal brugere med adgang fra både PC og mobile enheder.

Kort tid efter aftalen med Erhvervsstyrelsen kunne cBrain også annoncere, at Statsforvaltningen har indgået kontrakt med cBrain om leverance af nyt  sags- og dokumenthåndteringssystem til Statsforvaltningens ca. 600 brugere.

De to nye aftaler er vigtige for cBrain, fordi de underbygger selskabets optimisme i relation til satsningen på den danske centraladministration. De to aftaler demonstrerer således, at med det nye udvidede F2 står cBrain med et produkt, som nu også kan konkurrere udenfor departementerne, og som dermed har potentiale til at blive udbredt i hele centraladministrationen.

Det er cBrains opfattelse at et stadigt øget pres på den offentlige sektor, for at øge produktivitet og kvalitet betyder, at F2 står overfor en meget stort marked både i Danmark og internationalt, fordi netop digitalisering i dag er et af de vigtigste værktøjer til at realisere effektiviseringsgevinster i den offentlige sektor. Samtidig er den offentlige sektor i Danmark på mange områder langt fremme, ikke mindst når det gælder den interne digitalisering af vidensdeling, samarbejde, sags- og forretningsgange.

I Danmark ser cBrain med tilfredshed en stadig øget interesse for F2 i centraladministrationen, og noterer samtidig at selskabet arbejder på et betydeligt antal nye salgssager. Hertil kommer, at cBrain i efteråret 2013 blev udvalgt som leverandør på de nye offentlige indkøbsaftaler  SKI 02.18. Dette er centralt for cBrain da en række af de nye salgssager, som cBrain arbejder på, forventes at blive udbudt som mini-udbud under de nye SKI 02.18-aftaler. I relation til F2-omsætningen, noterer cBrain endvidere et pænt løbende licenssalg til de eksisterende kunder, både i form af ekstramoduler og flere brugere.

Hvad angår de kundetilpassede løsninger kan cBrain ligeledes notere en god start på året med et godt aktivitetsniveau hos de eksisterende kunder og en pæn løbende ordreindgang. Også her arbejdes på nye større salgssager, som forventes lukket i løbet af 2014.

For regnskabsåret 2014 har cBrain tidligere udmeldt en forventning om et uændret omsætningsniveau og en positiv indtjening. cBrain kan ved udgangen af første kvartal notere en rigtig god start på året, og fastholdes den positive udvikling vil den tidligere udmeldte forventning blive justeret i positiv retning.

Eksportbestæbelser fortsættes

Salg til den offentlige sektor er kendetegnet ved meget lange salgsforløb, ikke mindst fordi offentlige indkøb er underlagt EU's udbudsregler. Dette gælder både i Danmark og i udlandet. På trods heraf har cBrain valgt at investere i eksport af F2-produktet, med fokus på offentlige myndigheder, idet eksportbestræbelserne tager udgangspunkt i cBrains referenceposition i de danske departementer og baseret på et samarbejde med internationale partnere.

Internationalt har cBrain endvidere særlig fokus på at levere F2 som cloud service. I efteråret 2013 etablerede Statens IT, som en en myndighed under finansministeriet, en F2 cloud service, som i dag anvendes med succes af 6 danske myndigheder, og hermed står cBrain med en vigtig offentlig cloud reference.

cBrain investerer i dag betydelige ressourcer i at opnå et internationalt gennembrud, ikke mindst på det tyske marked hvor cBrain nu har arbejdet i flere år. I Tyskland har cBrain et samarbejde med forskningsorganisationen Fraunhofer, som rådgiver offentlige myndigheder i Tyskland, og cBrain har endvidere uddannet og certificeret konsulentfirmaet Capgemini, som i kraft af en rammeaftale kan levere F2 implementeringsydelser til myndigheder i den tyske centraladministration.

I første kvartal har cBrain og selskabets tyske partnere holdt et antal workshops med tyske myndigheder, som vurderer F2-produktet. Samtidig har cBrain initieret en dialog med tyske offentligt ejede IT-centre, som udtrykker interesse for at udbyde F2 som en cloud service på samme måde som Statens IT i Danmark. Herudover deltager cBrain løbende i en række markedsaktiviteter med henblik på at øge kendskabet til F2 internationalt, bl.a. i samarbejde med Eksportrådet.

cBrain vurderer fortsat, at det, på trods af at eksport specielt til offentlige myndigheder er både vanskeligt og tidskrævende, vil lykkes at eksportere F2-produktet, hvorfor cBrain fastholder og fortsat udbygger sin internationale satsning.

Per Tejs Knudsen, CEO

Anne Dorthe Hermansen, ir@cbrain.dk - tel + 45 40118608