Betting Promotion: ÅRSREDOVISNING 2013

Stockholm, Sweden, 2014-05-01 08:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

(För komplett Årsredovisning se bifogad fil)

Viktig information om tillämpning av gällande redovisningsprinciper -

Information om förvärvet av Tain AB per 2013.11.25; Enligt IFRS ses transaktionen som ett omvänt förvärv då säljaren av Tain AB koncernen efter förvärvet har fått ett bestämmande inflytande över Betting Promotion koncernen. I enlighet med god redovisningssed bokförs transaktionen därför som ett omvänt förvärv. Detta innebär att det legalt förvärvade bolaget Tain AB ses som moderföretag ur ett koncernperspektiv vilket betyder att jämförelsesiffrorna i resultat-, balansräkningen och kassaflödesanalysen
avser Tain AB koncernens historiska verksamhet. Betting Promotions historiska verksamhet ingår endast med december månad samt för Tain ingår hela verksamheten endast för november och december. För detaljerad information hänvisas till not 19.

ÅRET I KORTHET (Jämförelsetal avser Tain AB-koncernen)

• Betting Promotion Sweden AB förvärvar Tain AB i november genom apportemission.
  • Nettoomsättningen uppgick till 2 150 kEUR (1 922)
  • Resultat före skatt uppgick till -1 868 kEUR (-611)
  • Eget kapital per aktie uppgår till 0,28 EUR/aktie

KORT OM BETTING PROMOTION
Betting Promotion är verksamt på marknaden för online spel och levererar produkter och tjänster till marknadens aktörer. Betting Promotion har tre verksamhetsområden: Trading - sätter odds och handlar på sporthändelser i egen bok. Bookmaker – erbjuder odds till bookmakers som en tjänst. Plattformar – försäljning av tekniska plattformar för möjliggörande av internetspel. Verksamheten bedrivs från Sverige, Ukraina och Malta med den tekniska utvecklingen i Sverige och Ukraina och den operativa verksamheten på Malta.

VD HAR ORDET

2013 var ett tufft år men samtidigt skapas en plattform för en spännande framtid
Genom förvärvet av Tain AB i november 2013 och de riktlinjer som gäller i samband med ett så kallat omvänt förvärv (se not 19) så blir denna årsredovisning ur ett siffermässigt perspektiv svåranalyserad. I denna sektion ämnar jag ge en beskrivning av 2013 samt det arbete som skett under de första månaderna under 2014 för att på så sätt komplettera den haltande finansiella informationen.

I slutet av november 2013 slogs bolagen Tain och Betting Promotion samman. Två bolag av liknande storlek och med kompletterande verksamheter och företagskultur. Var för sig hade bolagen haft ett mycket utmanande 2013 och kraftfulla åtgärder var nödvändiga för att återfå lönsamhet. Direkt i december påbörjades ett mycket omfattande arbete med att på bästa sätt foga samman bolagen för att dels reducera kostnaderna kraftigt och dels skapa förutsättningar för tillväxt under 2014. Arbetet med att sammanfoga bolagen har gått över förväntan och de besparingar om €1 500 000 på årsbasis som var målsättningen kommer att nås. Därutöver har arbetet med att skapa en plattform för tillväxt följt upprättad plan.

TRADING
Vi har sedan december månad sett en betydande förbättring av resultatet av Tradingen. Ett ökat fokus på Trading har börjat ge resultat och vi ser bättre och stabilare resultat än under större delen av 2013. Volatiliteten i Tradingen finns dock alltid närvarande och det är ännu för tidigt att tala om permanenta förbättringar.

BOOKMAKER
Bookmaker har fortsatt god tillväxt. Driven av dels ett ökande antal anslutna bookmakers och dels av tillväxt i existerande kunder. Produkten som sådan har mognat och är konkurrenskraftig, dock krävs en ständig utveckling för att hålla produkten i framkant för att möta konkurrensen och svara upp mot de förväntningar våra kunder har.

PLATTFORMAR
Den del av verksamheten som kom från Tain i samband med förvärvet. Tillväxt i detta segment drivs till största delen av antalet nya avtal som skrivs. Under fjärde kvartalet 2013 och första kvartalet 2014 har ett stort antal nya avtal skrivits och antalet aktiva operatörer samt operatörer i process att gå live har aldrig varit större.

UTMANINGAR
Mycket har hänt på ett fåtal månader vilket inneburit många nya uppgifter och nya krav. I samband med detta har även antalet anställda minskat betydligt och sammantaget är belastningen på organisationen hög. För Betting Promotion är det nu av yttersta vikt att vara fokuserad och lägga resurser där maximal effekt fås. Processer måste förenklas och arbetet med att sammanfoga organisationerna har högsta prioritet under 2014.

FRAMTIDEN
Vi är nöjda och stolta med det arbete och de resultat som uppnåtts från sammanslagningen till dags datum. Dock har Betting Promotion fortfarande en mycket lång väg att vandra innan vi kan slå av på takten. 2013 års förluster skall vändas till vinst 2014 och tillväxt levereras i samtliga tre produkter. Den första prioriteringen är att se till att Betting Promotion har ett stabilt och positivt kassaflöde, därefter kan vi investera mer i produktutveckling för att accelerera tillväxten.

2013 blir ett år att glömma men vi är stärkta av den start som den nya konstellationen Betting Promotion har fått. Mycket hårt arbete återstår men vi har fått en positiv start.

Christer Fahlstedt
VD Betting Promotion

Certified Adviser
Betting Promotion Sweden AB (publ) anlitar Mangold Fondkommission AB som Certified Adviser. Mangold Fondkommission AB kan kontaktas via www.mangold.se eller på telefon +46 8 503 015 50.

Betting Promotion Sweden AB (publ) är holdingbolag till rörelsedrivande dotterbolag. Betting Promotion sätter odds och handlar på sporthändelser. Spel hanteras både innan match och under pågående match, så kallad live betting. Sedan 2003 har Betting Promotion varit market maker på världens ledande spelbörser. Handeln sköts automatiskt och är därigenom menad att vara både effektiv och stabil. Betting Promotion erbjuder även odds till bookmakers.

Betting-Promotion-annual-report-se-2013.pdf