Asenne, työhyvinvointi ja pelastautuminen teemoittavat työturvallisuusviikkoa YIT:llä

YIT on mukana Rakennusteollisuuden työturvallisuusviikossa 5.-9.5.2014. RT:n yhteisten tapahtumien lisäksi YIT:llä järjestetään työturvallisuutta painottavia omia teemapäiviä ja yhteinen pelastusharjoitus Pelastuslaitoksen kanssa. YIT:n tavoitteena on, että jokainen YIT:läinen Suomessa osallistuu vähintään yhden teemapäivän tapahtumiin.

Työturvallisuus on olennainen osa YIT:n johtamista ja toimintaa. Tavoitteena työturvallisuudessa on, että YIT:n työmailla voivat kaikki, niin omat kuin ali- ja sivu-urakoitsijatkin, työskennellä turvallisesti. Kuluvan työturvallisuusviikon aikana YIT:llä nostetaan erityisesti esiin työergonomiaa ja työhyvinvointia, painotetaan asenteen merkitystä työturvallisuuden lähtökohtana ja huomioidaan varautuminen pelastautumista vaativiin tilanteisiin.

Kaikki alkaa asenteesta
Työturvallisuusviikko YIT:llä alkaa maanantaina asennetta painottavilla turvavarteilla. Työmailla kokoonnutaan päivän aikana vartin mittaiseen tuokioon, jossa mietitään ja painotetaan asenteen merkitystä työturvallisuuden perustana. Tiistain työhyvinvointi ja työergonomia -teema kokoaa työmaiden työntekijät aamun yhteisiin liikuntatuokioihin.

Keskiviikko ja torstai on varattu työturvallisuusviikon yhteiselle viralliselle agendalle. Keskiviikkona Rakennusteollisuus järjestää yritysjohdolle suunnatun pääseminaarin.

”YIT:llä johtoryhmien kuukausittaiset työturvallisuuden havainnointikierrokset työmailla ovat kuuluneet johtoryhmätyöskentelyymme jo vuosia. Esimerkillisen asenteen täytyy näkyä joka päivä, läpi koko organisaation”, toteaa YIT:n työturvallisuuspäällikkö Ville Sivunen.

Torstaina keskitytään telineturvallisuuteen Telinetorstain merkeissä. Telineturvallisuuteen liittyviä teemapäiviä on YIT:llä vietetty jo useampana vuonna aikaisemminkin. Tänä vuonna YIT:llä voi vaihtoehtoisesti osallistua myös kaivantojen tuentaa käsitteleviin tietoiskuihin.

YIT:n viimeinen teema viikolle on pelastautuminen ja varautuminen. YIT:n toimipisteissä kerrosvastaavat kokoavat kerrosten henkilökunnan tietoiskuihin, joissa he esittelevät itsensä ja varahenkilönsä sekä näyttävät poistumisreitit vaaratilanteita varten.
Teemapäivien lisäksi järjestetään Pelastuslaitoksen kanssa yhteinen pelastusharjoitus ennakolta ilmoittamatta yhdessä YIT:n rakennuskohteessa.

Lisätietoja:
Erno Martin, turvallisuusasiantuntija, YIT, puh. 040 8644387, erno.martin@yit.fi
Juha-Pekka Peltonen, turvallisuusasiantuntija, YIT, puh. 040 7149493, juha-pekka.peltonen@yit.fi

YIT on rakennusalan edelläkävijä. Luomme parempaa elinympäristöä Suomessa, Venäjällä, Baltian maissa, Tšekissä ja Slovakiassa. Yli 100 vuoden kokemuksella olemme saavuttaneet vahvan markkina-aseman: Suomessa olemme suurin asuntorakentaja ja yksi suurimmista toimitila- ja infrarakentajista sekä Venäjällä merkittävin ulkomainen asuin- ja aluerakentaja. Visiomme on olla askeleen edellä – asiakkaistamme, yhteistyökumppaneistamme ja henkilöstöstämme välittäen. Työllistämme yli 6 000 henkilöä seitsemässä maassa. Vuonna 2013 liikevaihtomme oli noin1,9 miljardia euroa. Osakkeemme noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. www.yit.fi.