ZetaDisplay: Delårsrapport januari - mars 2014

• Leverans av interaktiv Digital Signage till Thule
  • Levererar till butikskedjan Musti & Mirri
  • Genomfört ett omfattande effektiviseringsprogram

Viktiga händelser efter periodens utgång

• Levererar till Lekmer.se
  • Levererar till näthandelskedja i Finland

Kommentar från koncernchef Leif Liljebrunn
Under den senaste femårsperioden har vi mer än fördubblat vår omsättning och vi ser en fortsatt stark tillväxt i marknaden. Försäljningen kan variera mellan enskilda kvartal och även om bolaget inte nådde tillväxt i Q1, som motsvarande kvartal förra året omfattade en stor enskild leverans av hårdvara, är målet en fortsatt hög tillväxt.

Antalet kundkontakter ökar på alla marknader vi är representerade och vi fortsätter att positionera oss som en ledande leverantör inom digital butikskommunikation. Den digitala kommunikationen är numera en naturlig del i de nya butikskoncept som detaljhandeln utvecklar för framtiden.

Idag har vi över 100 större detaljhandel/serviceföretag till vilka vi dagligen levererar tjänster och digitala system. Dessa företag är fördelade på i huvudsak 5 länder och de är verksamma i en rad olika branscher. Vi har under en tid arbetat målmedvetet för att öka antalet kunder och branscher, som vi sedan kan förädla och utveckla. Vår nuvarande kundbas ger oss fortsatta tillväxtmöjligheter, samtidigt som vårt beroende av ett specifikt land eller en enskild kund minskar.

Under kvartalet utfördes ett antal installationer som ger intäkter av licenser och tjänster i genomsnitt fyra år framåt. Under den senaste 12-månadersperioden ökade licensintäkterna med 39%. Detta är en positiv utveckling som vi har haft sedan ett antal år tillbaka och det är en av grundstenarna i vår affärsmodell.

Vår bruttomarginal för kvartalet var högre än motsvarande period förra året 61 (47) %, vilket förklaras med ökad försäljning av tjänster, men även lägre andel hårdvara.

Även om tillväxt är en målsättning för verksamheten har vi nu även ett högt fokus på lönsamhet. Vi har genomfört ett omfattande effektiviseringsprogram under kvartalet som på årsbasis innebär sänkta kostnader på drygt 8 MSEK. Resultateffekten av programmet för året är ca 4,5 MSEK som successivt kommer att påverka kommande kvartal positivt.

Vid frågor kontakta:

ZetaDisplay AB (publ)
CEO Leif Liljebrunn
leif.liljebrunn@zetadisplay.com

Om ZetaDisplay

ZetaDisplay är en ledande leverantör av Digital Signage till större kedjor inom detaljhandels- och servicebranschen på den europeiska marknaden. Huvudkontoret finns i Sverige och försäljningskontor finns i Danmark, Norge, Finland, Estland och Holland. Aktien handlas sedan april 2011 på NASDAQ OMX First North Premier, med kortnamnet ZETA. Certified Adviser är Erik Penser Bankaktiebolag. Mer information finns på http://www.zetadisplay.com

Om Digital Signage och multikanalkommunikation

ZetaDisplay definierar Digital Signage som system för reklam, profilering och butikskommunikation som förmedlar ljud, bild och film i anslutning till butik och i offentlig miljö. Ett svenskt namn för Digital Signage är digital butikskommunikation. Lösningar baserade på digitala bildskärmar är en stor del av marknaden, men utvecklingen går mot att utnyttja fler digitala kanaler för att kommunicera kunderbjudanden och annan information. Det handlar om lösningar, som integreras med sociala medier och webbplatser, och appar för smarta mobiltelefoner och surfplattor vilka skapar interaktivitet med kunden. Utvecklingen går också mot att integrera lösningar med butikskedjans kassasystem för automatisk prisuppdatering och automatiskt byte av budskap på de digitala bildskärmarna.

Delårsrapport januari-mars 2014.pdf