C- RAD AB (Publ), Delårsrapport 1 januari - 31 mars 2014

• Orderingång: Jan-Mars 14,7 (9,7) MSEK, +52%
  • Rörelseresultat: Jan-Mars -1,7 (-4,4) MSEK
  • Resultat efter skatt: Jan-Mars -1,9 (-5,9) MSEK
  • Orderingången från produkter relaterat till positionering, 9,1 (2,9) MSEK, +214%
  • En riktad nyemission av 700 000 aktier motsvarande 11,4 MSEK har genomförts
  • Order från Azerbaijan avseende tre system
  • GEMini™ - Gemensama tester och valideringar med Cablon Medical B.V
  • The China Food and Drug Administration har godkännt Sentinelsystemet.

• En framgångsrik C-RAD-presentation på ESTRO-mötet
  • En ny styrelse valdes på årsstämman
  • Ett ramavtal med IBA för leverans av dioddetektorer värda 3,6 Mkr (6,2 Mkr) är underskrivet

Kommentar från Tim Thurn, VD i C-RAD AB:

"C-RAD har definierat tre huvudmål för år 2014. Målen är ekonomisk tillväxt, utveckling av en internationell serviceorganisation och att lansera GEMini ™ tillsammans med programvara för bildtagning och portaldosimetri. Under första kvartalet 2014 hade vi stora framgångar inom alla de tre områdena:

• Orderingången överträffade våra förväntningar, då kundordrarna uppgått till ett sammanlagt belopp om 14,7 MSEK, vilket motsvarar en ökning med 52% jämfört med samma period 2013. Med fokus på produkter relaterade till positionering, märks en ökning av orderingången med 214% under första kvartalet 2014. Denna framgång är ett första resultat av samarbetet med Elekta. Det första kvartalet 2013 var mycket starkt på grund av leveransen och installationen relaterat till en stor order till en dansk kund. Resultatet för första kvartalet 2014 ökade dock med ytterligare 25 %, vilket var en mycket lyckad start på 2014.
  • Även om vi inte är där vi vill vara än, vad gäller utvecklingen av GEMini ™-detektorn, ser vi en ständig utveckling i rätt riktning. Efter att ytterligare tester genomförts under det första kvartalet 2014 är C-RAD och Cablon Medical överens om att gå vidare till nästa fas i samarbetet. Gemensamma tester av GEMini ™ med Cablons programvara för portaldosimetri och bildtagning kommer att äga rum i Utrecht, Nederländerna. Presentationen av produkten vid ESTRO-mötet visade på stort intresse från kliniska kunder men också från OEM-leverantörer (Original Equipment Manufacturer). Konkreta projekt med kunderna har identifierats vilket bekräftar intresset från kunder och ger även en positiv syn på försäljningen då produkten kommer att släppas.
  • Förutom de hårda produkterna som Sentinel ™, Catalyst ™ och Cyrpas produkter började C-RAD erbjuda så kallade mjuka produkter till kunderna. Mjuka produkter är värdehöjande produkter som t ex servicekontrakt. Det finns en ökande efterfrågan på dessa produkter, speciellt från sjukhus i den offentliga sektorn. Sedan C-RAD släppte Catalystsystemet under 2011 har försäljningen utvecklats starkt. Typiska C-RAD produkter levereras med 12 till 24 månaders garanti. Garantitiden på enheter som installerades efter produktlansering löper nu stegvis ut. Serviceavtal erbjuds antingen som en del av den ursprungliga upphandlingen eller som ett uppföljningserbjudande då garantitiden har löpt ut. Min förhoppning är att serviceverksamheten kommer att bidra med en betydande del av C-RADs årliga intäkter. "

Delårsrapport Q1 2014.pdf