Bavarian Nordic offentliggør udnævnelsen af Paul Chaplin, ph.d. som ny administrerende direktør

KVISTGÅRD, Danmark - 28. maj 2014 - Bavarian Nordic A/S (OMX: BAVA) meddelte i dag, at Paul Chaplin, ph.d. er udnævnt til ny administrerende direktør for selskabet. Han afløser Anders Hedegaard, der efter 7 år på posten forlader selskabet for at blive administrerende direktør for GN ReSound A/S.

Før sin ansættelse i Bavarian Nordic i 1999 arbejdede Paul Chaplin i mange år inden for vaccineudvikling hos Institute for Animal Health i England og CSIRO, the Cooperative Research Centre for Vaccine Technology i Australien. I 2000 blev han udnævnt til forskningschef og har siden 2004 siddet i koncernledelsen efter at være blevet udnævnt til Executive Vice President. Gennem årene har han blandt andet stået i spidsen for udviklingsprogrammet af koppevaccinen IMVAMUNE® samt haft ansvar for det succesrige samarbejde omkring denne og andre vacciner med den amerikanske regering. Siden 2010 har han været direktør for selskabets division for infektionssygdomme. Under hans ledelse opnåede selskabet i 2013 sin første produktgodkendelse.

Paul Chaplin har en ph.d. i immunologi fra universitetet i Bristol. Han er engelsk statsborger og født i 1967.

Bestyrelsesformand Gerard van Odijk udtaler: "Vi er meget glade for at byde Paul Chaplin velkommen som ny administrerende direktør i Bavarian Nordic. Paul er den ideelle leder for vores virksomhed på dette tidspunkt. Som medlem af koncernledelsen i mere end et årti har han vist fremragende resultater og lederskab. Dette være sig fra hans arbejde inden for den tidlige forskning og udvikling til opbygning af vores produktionsapparat, forhandling af regeringskontrakter samt optimering af driften i vores division for infektionssygdomme, der er blevet et lønsomt forretningsområde. På bestyrelsens vegne vil jeg også gerne udtrykke vores store anerkendelse af Anders Hedegaards ledergerning gennem de sidste 7 år. Anders har formået at omdanne Bavarian Nordic fra et forskningsbaseret biotekselskab til en farmaceutisk industrivirksomhed med et solidt fokus på den organisatoriske udvikling og optimering. Dette har skabt et robust kommercielt og videnskabeligt grundlag for yderligere vækst. Vi takker Anders for hans betydelige indsats for selskabets udvikling og ønsker ham held og lykke med de nye udfordringer som administrerende direktør for en af de førende life science virksomheder i Danmark."

Paul Chaplin, administrerende direktør udtaler: "Jeg er meget begejstret for min nye rolle samt muligheden for at lede Bavarian Nordic videre på det vækstspor, der er skabt på baggrund af vores hidtidige udviklingsmæssige og kommercielle succes. Bavarian Nordic har udviklet sig til en komplet og fuldt integreret virksomhed, der er klar til at udnytte det store potentiale, som vores vacciner og cancerimmunterapier i pipelinen rummer."

Som en del af ledelsesændringerne vil firmaets finansdirektør, Executive Vice President Ole Larsen blive registreret som direktør hos Erhvervsstyrelsen.

Paul Chaplin tiltræder som administrerende direktør med øjeblikkelig virkning. Anders Hedegaard vil assistere i de kommende uger for at sikre en smidig overgang til den nye ledelse.

Gerard van Odijk, bestyrelsesformand

Rolf Sass Sørensen, Vice President Investor Relations. Telefon +45 61 77 47 43

Om Bavarian Nordic
Bavarian Nordic er et internationalt biotekselskab, der udvikler og producerer cancerimmunterapier og vacciner til forebyggelse af infektionssygdomme. Selskabets førende udviklingsprogrammer er PROSTVAC®, en immunterapikandidat til behandling af fremskreden prostatacancer, som er i afsluttende klinisk fase 3 udvikling, og IMVAMUNE®, en ikke-replikerbar koppevaccine, der udvikles og leveres til det amerikanske nationale beredskabslager under en kontrakt med de amerikanske myndigheder. Vaccinen er godkendt i Canada under navnet IMVAMUNE samt i den Europæiske Union under navnet IMVANEX®.  Bavarian Nordics aktier er noteret på NASDAQ OMX Copenhagen under symbolet BAVA (Reuters: BAVA.CO, Bloomberg: BAVA.DC). Selskabet har et sponsoreret ADR-program, som er noteret i USA (OTC) under symbolet BVNRY. For yderligere information, besøg www.bavarian-nordic.com.

Udsagn om fremtiden
Denne meddelelse indeholder udsagn om fremtiden ("forward-looking statements"), som er forbundet med risici, usikkerheder og andre faktorer, hvoraf mange er uden for vores kontrol. Dette kan medføre, at faktiske resultater afviger væsentligt fra de resultater, som er omhandlet i ovennævnte udsagn om fremtiden. Udsagn om fremtiden inkluderer udsagn vedrørende vores planer, mål, fremtidige begivenheder, præstation og/eller anden information, som ikke er historisk information. Vi påtager os ingen forpligtelser til offentligt at opdatere eller revidere udsagn om fremtiden således, at disse afspejler efterfølgende begivenheder eller omstændigheder, undtagen i det omfang dette er foreskrevet ved lov.

201413dk