Tieto käynnistää henkilöstöneuvottelut varmistaakseen kilpailukykynsä markkinoilla

Tieto Oyj PÖRSSITIEDOTE 9.6.2014 klo 9.00

Tieto suunnittelee vähentävänsä yhteensä 230 työpaikkaa tavoitteenaan parantaa kilpailukykyään ja uudistaa palvelujaan ja osaamistaan. Henkilöstövähennykset vaikuttavat Konsultointi ja integraatiopalvelut -alueeseen sekä Tuotekehityspalveluihin. Työpaikoista enintään 180 sijaitsee Suomessa. Vähennykset ovat osa aiemmin ennakoituja uudelleenjärjestelytarpeita, joista Tieto kertoi ensimmäisen neljänneksen osavuosikatsauksessaan.

Konsultointi ja integraatiopalveluiden osaamisrakennetta muutetaan vastaamaan IT-palveluiden kysynnän muutosta

Tiedon Konsultointi ja integraatiopalvelut -alueen tavoitteena on vähentää henkilöstöään 160:llä. Vähennyksistä 110 toteutetaan Suomessa ja 50 Ruotsissa ja muissa maissa. Vähennysten tavoitteena on tehostaa toimintaa ja näin lisätä palvelualueen kilpailukykyä sovelluspalveluissa.

“Palveluidemme kysyntä on siirtymässä perinteisistä palveluista uudenaikaiseen teknologiaan, standardoituihin palveluihin sekä pilvipalveluihin. Markkinoiden muuttuva kysyntä edellyttää meiltä osaamisrakenteen muutosta,” sanoo Konsultointi ja integraatiopalvelut -alueen johtaja Satu Kiiskinen. ”Konsultointi ja integraatiopalveluiden tulos kehittyi myönteisesti ensimmäisellä vuosineljänneksellä ja kehitys useilla kasvualueilla oli vahvaa. Voidaksemme varmistaa kilpailukykymme markkinoilla meidän täytyy kuitenkin edelleen lisätä sovelluspalveluidemme tehokkuutta kehittämällä edelleen globaalia toimitusmalliamme ja palveluitamme,” Kiiskinen toteaa.

Tuotekehityspalveluissa kysynnän heilahtelut jatkuvat

Tuotekehityspalveluissa on tarve lisätä aiemmin ilmoitettuja henkilöstövähennyksiä. Alustavien arvioiden mukaan lisävähennykset koskevat 70 työpaikkaa Suomessa.

“Markkinatilanne on edelleen haasteellinen Suomessa johtuen lähinnä suuntauksesta, jossa osa tuotekehityksestä siirtyy palvelutoimittajalta asiakkaalle. Nämä muutokset projektikannassa johtavat organisaation uudelleenjärjestelyjen jatkumiseen, ja joudumme vähentämään henkilöstöä aiemmin ilmoittamaamme enemmän,” sanoo Tuotekehityspalvelut -alueen johtaja Antti Vasara.

Kuten Tieto on aiemmin ilmoittanut, se arvioi uudelleenjärjestelykustannusten olevan kuluvana vuonna noin puolet vuoden 2013 tasosta. Vuonna 2014 uudelleenjärjestelytarpeet pohjautuvat joidenkin liiketoiminta-alueiden mahdolliseen ylikapasiteettiin, automaatioon ja tarpeeseen uudistaa yhtiön osaamispohjaa.

Lisätietoja:
Satu Kiiskinen, johtaja, Konsultointi ja integraatiopalvelut, puh. 050 5063757,
satu.kiiskinen (at) tieto.com
Antti Vasara, johtaja, Tuotekehityspalvelut, puh. 020 72 010, antti.vasara (at) tieto.com

Sijoittajat:
Lasse Heinonen, talousjohtaja, puh. 02072 66329, 050 393 4950, lasse.heinonen (at) tieto.com

TIETO OYJ

NASDAQ OMX Stockholm
Keskeiset tiedotusvälineet

Tieto on Pohjoismaiden suurin tietotekniikkapalveluyritys, joka tarjoaa täyden elinkaaren IT-palveluita sekä yksityiselle että julkiselle sektorille ja tuotekehityspalveluita viestintäteknologian ja sulautettujen järjestelmien alueella. Yhtiön tuotekehitysliiketoiminta ja toimituskeskukset toimivat maailmanlaajuisesti. Tieto on sitoutunut kehittämään yrityksiä ja yhteiskuntaa tietotekniikan ja vahvan toimiala- ja asiakasymmärryksen avulla, sekä auttaa asiakkaitaan löytämään uusia mahdollisuuksia liiketoiminnan muutoksessa. Me Tiedossa uskomme jatkuvaan kehittymiseen ja työmme tuloksiin.

Tieto on perustettu vuonna 1968, ja sen pääkonttori sijaitsee Helsingissä. Yrityksen palveluksessa työskentelee noin 14 000 ammattilaista yli 20 maassa. Tiedon liikevaihto on noin 1,6 miljardia euroa. Yhtiön osakkeet on listattu NASDAQ OMX:ssä Helsingissä ja Tukholmassa. Lisätietoja osoitteessa www.tieto.fi.