Tieto inleder fackliga förhandlingar för att säkerställa konkurrenskraften på marknaden

Tieto Abp   BÖRSMEDDELANDE   9 juni 2014, kl. 9.00 EET

I syfte att förbättra konkurrenskraften och förnya Tietos tjänster och kompetenser, planerar Tieto att minska antalet tjänster med 230. Minskningarna kommer att påverka tjänstelinjerna Consulting and System Integration och Product Development Services. Av tjänsterna finns upp till 180 i Finland. Förhandlingarna är en del av de förväntade omstruktureringar som kommunicerats i Tietos kvartalrapport för det första kvartalet 2014.

Consulting and System Integration-tjänstelinjens kunskapsbas förnyas för att svara på IT-tjänstbranschens krav

För att öka konkurrenskraften inom applikationstjänster genom förbättrad effektivitet inleder Tietos fackliga förhandlingar inom tjänstelinjen Consulting and System Integration (CSI). Förhandlingarna omfattar sammanlagt 160 tjänster globalt, varav upp till 110 i Finland och 50 i Sverige och andra länder.

"Efterfrågan på marknaden rör sig från traditionella tjänster mot modern teknologi, standardiserade lösningar och molntjänster. Detta kräver ett kompetensskifte för att kunna växa och svara på marknadens krav", säger Satu Kiiskinen, Executive Vice President, Consulting and System Integration. "Resultatet för Consulting and System Integration utvecklades positivt under det första kvartalet, med ett flertal tillväxtområden. För att säkerställa vår konkurrenskraft på marknaden behöver vi dock fortfarande förbättra effektiviteten inom våra applikationstjänster genom att fortsatt utveckla vår globala leveransmodell samt våra tjänster", avslutar Satu Kiiskinen.

Fortsatt stor variation i efterfrågan för produktutvecklingstjänster

Product Development Services har identifierat ett behov av att utöka den omstrukturering som tidigare meddelats. Enligt de inledande uppskattningarna berörs 70 tjänster i Finland.

"Marknadsläget fortsätter att vara utmanande i Finland, främst på grund av marknadstrenden mot insourcing av produktutvecklingstjänster. Dessa förändringar kräver ytterligare omstrukturering av organisationen och därav följer behovet av ytterligare nedskärningar", säger Antti Vasara, Executive Vice President, Product Development Services.

Som Tieto tidigare har meddelat förväntar sig företaget att omstruktureringskostnaderna kommer att uppgå till cirka hälften av nivån för 2013. Under 2014 kommer Tietos omstruktureringsbehov totalt sett att baseras på potentiell överkapacitet inom vissa verksamheter, automatisering samt behovet av att anpassa företagets kompetensbas efter marknadsefterfrågan.

För mer information, kontakta:
Satu Kiiskinen, Executive Vice President, Tieto Consulting and System Integration,
tel. +358 50 5063757, satu.kiiskinen (at) tieto.com
Antti Vasara, Executive Vice President, Tieto Product Development Services, tel. +358 2072 010, antti.vasara (at) tieto.com

Investerare:
Lasse Heinonen, CFO, tel. +358 2072 66329, +358 50 393 4950, lasse.heinonen (at) tieto.com

TIETO Abp

DISTRIBUTION
NASDAQ OMX Helsingfors
NASDAQ OMX Stockholm
Centrala media

Tieto är Nordens största IT-tjänsteföretag och erbjuder helhetslösningar för näringsliv och offentlig sektor samt produktutvecklingstjänster inom kommunikations- och inbyggd mjukvaruteknologi. Företaget verkar på global nivå inom produktutveckling samt via globala leveranscenter. Vårt mål är att utveckla företag och samhälle med hjälp av IT samt skapa möjligheter för våra kunder att transformera sina verksamheter. Vi tror på utveckling och resultat som märks.

Tieto grundades 1968 och har huvudkontor i Helsingfors. Vi är cirka 14 000 anställda i över tjugo länder och har en omsättning på cirka 1,6 miljarder euro. Aktien är listad på NASDAQ OMX i Helsingfors och Stockholm. Mer information hittar du på www.tieto.se.