Keskon myynti toukokuussa 2014

KESKO OYJ PÖRSSITIEDOTE 12.06.2014 KLO 09.00 1(2)

Keskon myynti toukokuussa 2014

Kesko-konsernin myynti ilman arvonlisäveroa oli toukokuussa 2014 yhteensä 797,1 milj. euroa ja se laski 5,9 %.

Keskon ruokakaupan myynti oli toukokuussa 358,0 milj. euroa ja se laski 7,4 % edelliseen vuoteen verrattuna. Toimituspäiviä oli toukokuussa yksi vähemmän kuin edellisenä vuonna.

Käyttötavarakaupan myynti oli toukokuussa 101,1 milj. euroa ja se laski 9,6 %. Kulutuskysyntä pysyi heikkona ja myynti laski erityisesti tavaratalokaupassa.

Rautakaupan myynti oli toukokuussa 253,5 milj. euroa ja se laski 3,3 %. Paikallisissa valuutoissa myynti kasvoi 1,0 %. Kotimaassa myynti laski 2,1 %. Ulkomailla myynti laski euromääräisesti 4,3 %, mutta kasvoi paikallisissa valuutoissa 3,5 %.

Auto- ja konekaupan myynti oli toukokuussa 99,7 milj. euroa ja se laski 2,7 %. VV-Auton myynti oli toukokuussa 70,8 milj. euroa ja se kasvoi 1,4 %. Konekeskon myynti oli toukokuussa 29,0 milj. euroa ja se laski edellisestä vuodesta 11,0 %.

Kesko-konsernin myynti euroina ilman arvonlisäveroa toukokuussa 2014:

Toukokuu 2014 1.1. - 31.05.2014
Milj. e Muutos, % Milj. e Muutos, %
Ruokakauppa yhteensä 358,0 -7,4 1 761,7 -1,6
Käyttötavarakauppa yhteensä 101,1 -9,6 510,1 -10,4
Rautakauppa Suomi 113,2 -2,1 536,6 0,5
Rautakauppa muut maat 140,3 -4,3 563,2 1,9
Rautakauppa yhteensä 253,5 -3,3 1 099,8 1,2
Auto- ja konekauppa yhteensä 99,7 -2,7 476,7 2,7
Yhteiset toiminnot ja eliminoinnit -15,2 -72,4
Kaikki yhteensä 797,1 -5,9 3 776,0 -1,7
Suomi yhteensä 635,5 -6,7 3 113,1 -3,1
Muut maat yhteensä 161,6 -2,8 662,9 5,7
Kaikki yhteensä 797,1 -5,9 3 776,0 -1,7

Muutos-% kertoo muutoksen edellisen vuoden vastaavaan kauteen.

Toukokuussa 2014 oli Keskon tukkumyynnissä Suomessa myyntipäiviä 20 eli yksi vähemmän kuin edellisenä vuonna. Yhteensä tammi-toukokuussa myyntipäiviä on ollut kaksi vähemmän kuin edellisenä vuonna. Vähittäismyyntipäiviä oli toukokuussa 28 eli yksi enemmän kuin edellisenä vuonna. Yhteensä tammi-toukokuussa vähittäismyyntipäiviä on ollut yksi enemmän kuin edellisenä vuonna.

Kesko julkistaa ennakkotiedon K-ryhmän vähittäismyynnistä vuosineljänneksittäin osavuosikatsauksen yhteydessä.

Lisätietoja antaa talousjohtaja Eva Kaukinen, puh. 010 53 22338.

Kesko Oyj

Merja Haverinen