Tiltale for medvirken til kursmanipulation i 2011

Ringkjøbing Landbobank A/S samt en medarbejder i banken er i dag blevet tiltalt for medvirken til kursmanipulation af Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK).

Tiltalen omfatter forløbet omkring effektueringen af én fondshandel foretaget ultimo 2011, hvor banken gennemførte en kundehandel på i alt DKK 30.000 i et børsnoteret papir. Papiret var udbudt i markedet, og blev købt inden for spreadet, men til en kurs som afveg væsentligt fra den seneste handel i papiret. Som følge af illikviditet i papiret var spreadet stort. SØIK er af den opfattelse, at der er tale om en overtrædelse af værdipapirhandelslovens § 38, stk. 1, nr. 2 og nr. 4., idet kunden overfor banken havde udtrykt en opfattelse af, at de senest gennemførte handler ikke afspejlede den rigtige værdi af papiret, og at dette var baggrunden for kundens ønskede om at købe papiret til en højere kurs.

Hverken banken eller den medarbejder, der har ekspederet handelen, har haft direkte eller indirekte økonomisk interesse i handelen.

Banken og bankens medarbejder er endvidere tiltalt for, at have overtrådt underretningspligten ved ikke, at have underrettet Finanstilsynet om den pågældende transaktion.

Vi har fra første færd samarbejdet fuldt ud med myndighederne om at klarlægge omstændighederne omkring den pågældende fondshandel. Vi tager sagen alvorligt, men det er vores vurdering, at ingen i banken har medvirket til kursmanipulation.

Tiltale for medvirken til kursmanipulation i 2011 - dansk.pdf