EFORE OYJ PURKAA JOHDON OSAKEOMISTUSJÄRJESTELMÄN HANKKIMALLA OMAT OSAKKEENSA TAKAISIN JOHDON OMISTUSYHTIÖLTÄ

Espoo, 2014-06-17 13:15 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- EFORE OYJ                        Pörssitiedote         17.6.2014 klo 14.15

Efore Oyj tiedotti 26.8.2010 hallituksen päätöksestä perustaa Efore-konsernin johdon osakeomistusjärjestelmä, jonka tarkoituksena oli mahdollistaa johdon merkittävä pitkäaikainen omistus yhtiössä. Omistusta varten yhtiön silloisen johtoryhmän jäsenet perustivat Efore Management Oy –nimisen yhtiön, jonka koko osakekannan he omistavat. Osakehankinnat rahoitettiin johdon pääomapanoksilla Efore Management Oy:öön sekä Efore Oyj:n myöntämällä 1 356 000 euron suuruisella kiinteäkorollisella lainalla. Efore Management Oy omistaa tällä hetkellä 2 358 242 emoyhtiön osaketta, jotka vastaavat 4,23 prosenttia yhtiön osakkeista ja äänistä.

Efore Oyj:n hallitus on tarkastellut osakeomistusjärjestelmän voimassaolon jatkamisen edellytyksiä ja on tänään tehnyt päätöksen purkaa järjestelmä ennenaikaisesti. Olennainen osa järjestelmän kohteena olevista henkilöistä ei ole enää Efore Oyj:n palveluksessa. Siten järjestelmän tarkoitus ei enää toteudu aiotulla tavalla. Lisäksi Efore Oyj:n kannalta on perusteltua yhdenmukaistaa yhtiön pitkän tähtäimen sitouttamis- ja kannustinjärjestelmiä.

Osakeomistusjärjestelmän purkaminen toteutetaan siten, että Efore Oyj hankkii takaisin Efore Management Oy:ltä kaikki yhtiön omistamat Efore Oyj:n osakkeet (2 358 242 kappaletta). Hankinta tehdään suunnatusti eli muutoin kuin osakkeenomistajien omistamien osakkeiden suhteessa, koska osakehankinnan tarkoituksena on johdon osakeomistusjärjestelmän purkaminen. Efore Oyj maksaa Efore Management Oy:lle 0,70 euroa osakkeelta. Hinta vastaa osakkeiden hankintahetkeä edeltäneiden kymmenen pörssipäivän osakkeen vaihdolla painotettua keskikurssia NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. Kokonaiskauppahinta on 1 650 769,40 euroa.

Koska omien osakkeiden hankinnan tarkoituksena on johdon osakeomistusjärjestelmän purkaminen, Efore Oyj:n hallitus päätti myös poiketa NASDAQ OMX Helsinki Oy:n omien osakkeiden hankintaa koskevan sovellusohjeen kohtien 3.2.4 ja 6.1 mukaisesti ohjeen kohtien 3.2.1.- 3.2.2. mukaisista menettelytavoista. Hallituksen päätöksen mukaisesti omien osakkeiden hankinta toteutetaan sopimuskauppana yhdessä erässä NASDAQ OMX Helsinki Oy:n järjestämän jatkuvan kaupankäynnin ulkopuolella.

Osana järjestelyä Efore Management Oy myös maksaa takaisin Efore Oyj:lle sen myöntämän lainan korkoineen. Ehtona järjestelmän ennenaikaiselle purkamiselle osapuolet ovat sopineet, että alun perin sovittua 3,00 prosentin kiinteää korkokantaa alennetaan niin, että lainan pääomalle maksetaan korkolaissa tarkoitettua viitekorkoa lainan nostopäivästä takaisinmaksupäivään. Korkokannan muuttamisella ei ole vaikutusta konsernin nettotulokseen.

Osakehankinta toteutetaan tänään. Lainan takaisinmaksu toteutetaan välittömästi sen jälkeen, kun osakekauppahinta on maksettu.

Efore Oyj:n hallituksen päätös perustuu varsinaisen yhtiökokouksen 10.4.2014 antamaan valtuutukseen. Osakeomistusjärjestelmän purkamisesta edellä kuvatuin tavoin on tehty sopimus Efore Oyj:n ja Efore Management Oy:n välillä.

Efore vastaa kaikista välittömistä kuluista ja maksuista, jotka liittyvät osakeomistusjärjestelmän ja Efore Managementin Oy:n purkamiseen.

Efore Management Oy kuuluu Efore Oyj –konserniin, ja Efore Management Oy:n omistamat Efore Oyj:n osakkeet on esitetty Efore Oyj:n taseessa omien osakkeiden hankintana. Ennen tänään toteutettavia kauppoja Efore Oyj:n hallussa on ollut 1 143 753 osaketta ja Efore Management Oy:n hallussa 2 358 242 osaketta. Tänään toteutettavien kauppojen jälkeen kaikki edellä mainitut yhteensä 3 501 995 osaketta ovat Efore Oyj:n hallussa. Määrä vastaa 6,3 prosenttia yhtiön kokonaisosakemäärästä (55 772 891 kappaletta).

EFORE OYJ

Lisätietoja:Hallituksen puheenjohtaja Päivi Marttila, puh 0400 285 358

Nasdaq OMX Helsinki Oy

Nasdaq OMX Helsinki Oy

Efore-konserni
Efore on vaativia tehoelektroniikkatuotteita kehittävä ja valmistava kansainvälinen yhtiö. Yhtiön pääkonttori on Suomessa ja sen tuotantoyksiköt sijaitsevat Kiinassa ja Tunisiassa. Yrityksen myynti- ja markkinointitoiminnot sijaitsevat Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Kiinassa. Joulukuussa 2013 päättyneellä tilikaudella konsernin liikevaihto oli 82,5 milj. euroa ja sen palveluksessa oli keskimäärin 836 henkilöä. Konsernin emoyhtiö Efore Oyj:n osake on listattu Nasdaq OMX Helsinki Oy:ssä.

www.efore.fi