EFOREN HALLITUS PÄÄTTI UUDESTA OPTIO-OHJELMASTA

Espoo, 2014-06-17 13:20 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- EFORE OYJ                   Pörssitiedote   17.6.2014 klo 14.20

EFOREN HALLITUS PÄÄTTI UUDESTA OPTIO-OHJELMASTA

Efore Oyj:n hallitus on tänään 17.6.2014 päättänyt varsinaisen yhtiökokouksen
10. huhtikuuta 2014 antamaan valtuutukseen perustuen optio-oikeuksien antamisesta yhtiön hallituksen myöhemmin päättämille Efore Oyj:n avainhenkilöille. Optio-oikeuksia annetaan yhteensä enintään 1 500 000 kappaletta liitteenä olevien optio-ohjelman ehtojen mukaisesti. Optio-oikeudet annetaan vastikkeetta.

Optio-oikeuksista 500 000 merkitään tunnuksella A, 500 000 tunnuksella B ja 500 000 tunnuksella C. Kullakin optio-oikeudella voi merkitä yhden (1) Efore Oyj:n uuden osakkeen. Optio-oikeudet on merkittävä 31.07.2015 mennessä.

Optio-oikeuksien kohteena olevien osakkeiden merkintäaika on
- Optio-oikeudella A 1.8.2016 – 31.7.2018
- Optio-oikeudella B 1.8.2017 – 31.7.2019
- Optio-oikeudella C 1.8.2018 – 31.7.2020.

Optio-oikeuksien perusteella merkittävien osakkeiden osakekohtainen merkintähinta määräytyy seuraavasti:

- Optio-oikeudella A osakkeen vaihdolla painotettu keskikurssi NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä 1.3. – 31.3.2014 (0,70 EUR);

- Optio-oikeudella B osakkeen vaihdolla painotettu keskikurssi NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä 1.3. – 31.3.2015;

- Optio-oikeudella C osakkeen vaihdolla painotettu keskikurssi NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä 1.3. – 31.3.2016.

Optio-oikeuksien antamiselle on osakeyhtiölain 10 luvun 1 §:ssä tarkoitettu painava taloudellinen syy, koska optio-oikeudet on tarkoitettu osaksi Efore Oyj –konsernin avainhenkilöiden sitouttamis- ja kannustinjärjestelmää. Optio-oikeuksien perusteella merkittävien osakkeiden osuus on enintään 2,69 prosenttia yhtiön kaikista osakkeista.

EFORE OYJ

Lisätietoja:

Hallituksen puheenjohtaja Päivi Marttila, puh. 0400 285 358

NASDAQ OMX Helsinki Oy

Efore-konserni

Nasdaq OMX Helsinki Oy

Efore-konserni
Efore on vaativia tehoelektroniikkatuotteita kehittävä ja valmistava kansainvälinen yhtiö. Yhtiön pääkonttori on Suomessa ja sen tuotantoyksiköt sijaitsevat Kiinassa ja Tunisiassa. Yrityksen myynti- ja markkinointitoiminnot sijaitsevat Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Kiinassa. Joulukuussa 2013 päättyneellä tilikaudella konsernin liikevaihto oli 82,5 milj. euroa ja sen palveluksessa oli keskimäärin 836 henkilöä. Konsernin emoyhtiö Efore Oyj:n osake on listattu Nasdaq OMX Helsinki Oy:ssä.

www.efore.fi

LIITE Optio-ohjelman ehdot 1/2014

1.
Optio-oikeuksien ehdot

1.1 Optio-oikeuksien määrä

Annetaan yhteensä enintään 1.500.000 optio-oikeutta (”Optio-oikeudet”), jotka oikeuttavat kukin merkitsemään yhden (1) Efore Oyj:n (jäljempänä ”Yhtiö”) uuden osakkeen.

Annettavista Optio-oikeuksista enintään 500.000 merkitään tunnuksella A, 500.000 tunnuksella B ja 500.000 tunnuksella C.

1.2
Optio-oikeuksien suuntaaminen ja jakaminen

Optio-oikeudet annetaan vastikkeetta Yhtiön hallituksen päättämille Efore Oyj -konsernin avainhenkilöille. Optio-oikeuksille on Yhtiön kannalta osakeyhtiölain 10 luvun 1 §:ssä tarkoitettu painava taloudellinen syy, koska Optio-oikeudet on tarkoitettu osaksi Efore Oyj -konsernin avainhenkilöiden sitouttamis- ja kannustinjärjestelmää.

Optio-oikeudet merkitään käyttämällä erillistä merkintälistaa. Optio-oikeudet on merkittävä 31.07.2015 mennessä.

Jos Optio-oikeudet liitetään myöhemmin arvo-osuusjärjestelmään, Optio-oikeuden omistaja valtuuttaa Yhtiön kirjaamaan merkityt Optio-oikeudet Optio-oikeuden omistajan ilmoittamalle arvo-osuustilille.

1.3 Optio-oikeuksien luovuttaminen ja menettäminen

Yhtiö säilyttää Optio-oikeudet niiden omistajan lukuun osakkeiden merkintäajan alkamiseen saakka. Optio-oikeudet ovat vapaasti siirrettävissä ja pantattavissa sitten, kun osakemerkinnän aika niiden osalta on alkanut. Hallitus voi kuitenkin antaa luvan Optio-oikeuksien luovuttamiseen tai panttaamiseen aikaisemminkin. Optio-oikeuden omistaja on velvollinen ilmoittamaan viipymättä Yhtiölle kirjallisesti, jos hän luovuttaa tai panttaa Optio-oikeuksiaan.

Jos Optio-oikeuden omistajan työ- tai toimisuhde Yhtiöön päättyy muusta syystä kuin Optio-oikeuden omistajan kuoleman johdosta tai lakisääteiselle tai toimisopimuksen mukaiselle eläkkeelle siirtymisen tai Yhtiön muuten määrittelemän eläkkeelle siirtymisen johdosta tai pysyvän työkyvyttömyyden johdosta, hän menettää viipymättä Yhtiölle tai Yhtiön määräämälle vastikkeetta ne Optio-oikeudet, joiden osalta osakemerkinnän aika ei toimisuhteen päättymispäivänä ollut alkanut.

Edellä mainitusta poiketen hallitus voi harkitessaan sen tarkoituksenmukaiseksi päättää, että Optio-oikeuden omistaja saa pitää Optio-oikeutensa tai osan niistä.

Hallitus voi päättää Optio-oikeuksien liittämisestä arvo-osuusjärjestelmään. Jos Optio-oikeudet on siirretty arvo-osuusjärjestelmään, on Yhtiöllä oikeus hakea ja saada siirretyksi kaikki menetetyt Optio-oikeudet Optio-oikeuden omistajan arvo-osuustililtä osoittamalleen arvo-osuustilille ilman Optio-oikeuden omistajan suostumusta. Yhtiöllä on lisäksi oikeus rekisteröidä Optio-oikeuksia koskevat luovutusrajoitukset ja muut vastaavat rajoitukset Optio-oikeuden omistajan arvo-osuustilille ilman tämän suostumusta.

Optio-oikeuden omistajalla ei ole oikeutta saada toimisuhteen aikana tai sen päättymisen jälkeen millään perusteella korvausta Optio-oikeuksien menettämisestä näiden ehtojen perusteella.

2.
Osakemerkinnän ehdot

2.1 Oikeus uusien osakkeiden merkintään

Kukin Optio-oikeus oikeuttaa merkitsemään yhden (1) uuden osakkeen Yhtiössä. Merkintöjen seurauksena Yhtiön osakkeiden lukumäärä voi nousta enintään 1.500.000 uudella osakkeella.

2.2
Osakkeiden merkintä

Optio-oikeuksien kohteena olevien osakkeiden merkintäaika on
- Optio-oikeudella A 1.8.2016 – 31.7.2018
- Optio-oikeudella B 1.8.2017 – 31.7.2019
- Optio-oikeudella C 1.8.2018 – 31.7.2020.

Osakkeiden merkintä tapahtuu Yhtiön pääkonttorissa tai muussa Yhtiön määräämässä paikassa olevaan merkintälistaan.

Jos Optio-oikeudet on liitetty arvo-osuusjärjestelmään, osakemerkintään käytetyt Optio-oikeudet poistetaan Optio-oikeuden omistajan arvo-osuustililtä osakemerkinnän yhteydessä. Merkityt ja täysin maksetut osakkeet kirjataan merkitsijän arvo-osuustilille, kun osakkeet on rekisteröity.

Yhtiö päättää kaikista osakemerkintään liittyvistä toimenpiteistä.

2.3
Osakkeiden merkintähinta ja maksu

Jos osingon irtoamispäivä on merkintähinnan määräytymisjaksolla, lisätään kyseinen osinko osingon irtoamispäivästä alkaen tehtyjen osakekauppojen kauppahintoihin vaihdolla painotettua keskikurssia laskettaessa. Vastaavasti menetellään, jos Yhtiö jakaa varoja vapaan oman pääoman rahastosta tai jakaa osakepääomaa osakkeenomistajille.

Optio-oikeudella merkittävän osakkeen merkintähinta voi alentua kohdassa
2.6 mainituissa tietyissä tapauksissa. Osakkeen merkintähinta on kuitenkin aina vähintään 0,01 euroa.

Merkintähinta on maksettava merkinnän yhteydessä Yhtiön antamien ohjeiden mukaisesti Yhtiön osoittamalle pankkitilille.

Osakkeiden merkintähinta kirjataan kokonaisuudessaan Yhtiön sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon.

2.4 Osakasoikeudet

Optio-oikeuksien perusteella merkityt osakkeet oikeuttavat osinkoon ja muut osakkeeseen liittyvät oikeudet alkavat osakkeiden tultua merkityiksi kaupparekisteriin.

2.5 Osakeannit sekä optio-oikeuksien ja muiden erityisten oikeuksien antaminen

Jos Yhtiö ennen osakemerkintää päättää osakeannista tai uusien optio-oikeuksien tai muiden osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisesta siten, että osakkeenomistajalla on merkintäetuoikeus, Optio-oikeuden omistajalla on sama tai yhdenvertainen oikeus osakkeenomistajan kanssa. Yhdenvertaisuus toteutetaan hallituksen päättämällä tavalla siten, että merkittävissä olevien osakkeiden määriä, merkintähintoja tai molempia muutetaan.

2.6 Erityistilanteet

Jos Yhtiö jakaa osinkoa tai varoja vapaan oman pääoman rahastosta, Optio-oikeudella merkittävän osakkeen merkintähintaa alennetaan merkintähinnan määräytymisjakson alkamisen jälkeen ja ennen osakemerkintää päätettävien osakekohtaisten osinkojen ja vapaan oman pääoman rahastosta jaettavien pääoman palautusten määrällä kunkin osingonjaon tai pääoman palautuksen täsmäytyspäivänä.

Jos Yhtiö alentaa osakepääomaansa jakamalla osakepääomaa osakkeenomistajille, Optio-oikeudella merkittävän osakkeen merkintähintaa alennetaan merkintähinnan määräytymisjakson alkamisen jälkeen ja ennen osakemerkintää päätettävän jaettavan osakepääoman osakekohtaisella määrällä osakepääoman palautuksen täsmäytyspäivänä.

Jos Yhtiö ennen osakemerkintää asetetaan selvitystilaan tai purkautuu, varataan Optio-oikeuksien omistajalle tilaisuus käyttää osakemerkintäoikeuttaan hallituksen asettamana määräaikana. Jos Yhtiö ennen osakemerkintää poistetaan rekisteristä, Optio-oikeuden omistajalla on sama tai yhdenvertainen oikeus osakkeenomistajan kanssa.

Jos Yhtiö päättää sulautua sulautuvana yhtiönä toiseen yhtiöön tai kombinaatiofuusiossa muodostuvaan yhtiöön tai päättää jakautua kokonaisuudessaan, annetaan Optio-oikeuksien omistajalle oikeus merkitä osakkeet hallituksen asettamana määräaikana ennen sulautumisen tai jakautumisen täytäntöönpanon rekisteröimistä. Vaihtoehtoisesti hallitus voi antaa Optio-oikeuksien omistajalle oikeuden vaihtaa optio-oikeudet toisen yhtiön liikkeeseen laskemiin optio-oikeuksiin sulautumis- tai jakautumissuunnitelmassa määrätyllä tai hallituksen muuten määräämällä tavalla taikka oikeuden myydä Optio-oikeudet ennen sulautumisen tai jakautumisen täytäntöönpanon rekisteröimistä. Tämän jälkeen osakemerkintä- tai vaihto-oikeutta ei enää ole. Sama menettely soveltuu rajat ylittävään sulautumiseen tai jakautumiseen tai jos Yhtiö muututtuaan eurooppayhtiöksi (Societas Europae) tai muuten siirtää kotipaikan Suomesta toiseen Euroopan Talousalueeseen kuuluvaan jäsenvaltioon. Hallitus päättää mahdollisen osittaisjakautumisen vaikutuksesta Optio-oikeuksiin. Edellä mainituissa tilanteissa Optio-oikeuksien omistajalla ei ole oikeutta vaatia, että Yhtiö lunastaa häneltä Optio-oikeudet käyvästä hinnasta.

Yhtiön omien osakkeiden hankkiminen tai lunastaminen tai optio-oikeuksien tai muiden osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien hankkiminen ei vaikuta Optio-oikeuden omistajan oikeuksiin. Jos Yhtiö kuitenkin päättää hankkia tai lunastaa omia osakkeitaan kaikilta osakkeenomistajilta, on Optio-oikeuksien omistajalle tehtävä yhdenvertainen tarjous.

Jos jollekin osakkeenomistajista syntyy ennen osakkeiden merkintäajan päättymistä osakeyhtiölain 18 luvun 1 §:n tarkoittama lunastusoikeus ja -velvollisuus kaikkiin Yhtiön osakkeisiin sen perusteella, että osakkeenomistajalla on yli 90 prosenttia Yhtiön osakkeista ja osakkeiden tuottamista äänistä, varataan Optio-oikeuden omistajalle tilaisuus käyttää osakemerkintäoikeuttaan hallituksen asettamana määräaikana tai Optio-oikeuden omistajalla on osakkeenomistajan asemaa vastaava velvollisuus luovuttaa Optio-oikeutensa lunastajalle, vaikka edellä kohdassa 1.3 oleva siirto-oikeus ei olisi alkanut.

3.
Muut ehdot

3.1 Sovellettava laki ja riitojen ratkaiseminen

Näihin ehtoihin sovelletaan Suomen lakia.

Kaikki Optio-oikeuksista aiheutuvat erimielisyydet ratkaistaan välimiesmenettelyssä Keskuskauppakamarin välityslautakunnan sääntöjen mukaisesti. Välimiesoikeus koostuu yhdestä (1) välimiehestä.

3.2
Muut seikat

Hallitus voi päättää näihin ehtoihin tehtävistä teknisistä muutoksista, jotka aiheutuvat Optio-oikeuksien arvo-osuusjärjestelmään liittämisestä sekä muista näihin ehtoihin tehtävistä muutoksista ja täsmennyksistä, joita ei ole pidettävä olennaisina. Hallitus päättää muista Optio-oikeuksiin liittyvistä seikoista ja hallitus voi antaa Optio-oikeuden omistajia sitovia määräyksiä.

Optio-oikeudet ovat harkinnanvarainen ja kertaluonteinen osa kannustamista. Optio-oikeudet eivät ole osa Optio-oikeuksien omistajan työ- tai toimisopimusta eikä niitä katsota palkaksi tai luontoiseduksi. Optio-oikeuksien omistajalla ei ole oikeutta saada työ- tai toimisuhteen aikana tai sen päättymisen jälkeen millään perusteella korvausta Optio-oikeuksiin liittyen.

Yhtiö voi ryhtyä kaikkiin tarpeellisiksi katsomiinsa toimenpiteisiin lakisääteisten maksu- tai muiden velvollisuuksien täyttämiseen liittyen. Optio-oikeuden omistaja vastaa optiojärjestelmään osallistumisesta aiheutuvista veroseuraamuksistaan.

Jos Optio-oikeuden omistaja toimii näiden Optio-oikeuksien ehtojen, Yhtiön tai sen hallituksen antamien, ehtoihin liittyvien määräysten tai soveltuvien lain- ja viranomaissäännösten vastaisesti, Yhtiöllä on oikeus lunastaa vastikkeetta kaikki Optio-oikeuden omistajan osakkeiden merkintään vielä käyttämättä olevat Optio-oikeudet.

Kaikki optio-ohjelmaan liittyvät ilmoitukset Optio-oikeuksien omistajalle toimitetaan kirjeitse tai sähköpostitse näiden Yhtiölle ilmoittamaan osoitteeseen, tai muulla Yhtiön päättämällä tavalla.