Cortus Energy har bildat bolag i Italien

Kista, 2014-06-30 08:30 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Styrelsen i Cortus Energy har som tidigare pressmeddelats den 28 maj 2014, beslutat att etablera ett bolag i Italien i syfte att investera i en WoodRoll-anläggning om 5 MW för produktion av förnybar elektricitet och värme. Den kommande verksamheten bygger på att sälja förnybar elektricitet till det publika el-nätet och därigenom erhålla statliga subventioner i 20 år. Ansökan kan ske när miljötillstånd och bygglov för anläggningen erhållits, beslut erhålls under september 2015.

Bolagsbildningen är nu klar och avtalsförhandlingarna avseende arrendeavtal, där anläggningen skall uppföras, och försäljning av värme till ett italienskt företag går i slutskedet. Efter genomförda avtalsförhandlingar påbörjas ansökningsprocesser för miljötillstånd och bygglov.

För ytterligare information, var vänlig kontakta:

Rolf Ljunggren, VD

www.cortusenergy.com

Om Cortus Energy

Cortus Energy erbjuder kostnadseffektiv energigas för kraft-, industri- och fordonsapplikationer baserat på den patenterade WoodRoll®-tekniken. WoodRoll® har stor bränsleflexibilitet, vilket innebär att processen kan utnyttja lågvärdiga förnybara bränslen utan att kompromissa med processprestanda. Cortus Energys aktier är upptagna till handel på NASDAQ OMX First North. Mangold Fondkommission AB, telefon 08-503 015 50, är Bolagets Certified Adviser och likviditetsgarant.

2014-06-30 Cortus Energy - Pressmeddelande.pdf