BioPorto fastholder vurdering af IP situation vedr. NGAL og fortsætter med afdelt ansøgning

De europæiske patentmyndigheder (EPO) traf den 1. april 2014 afgørelse om, at BioPortos NGAL cutoff-patent nr. EP1831699 ikke opfyldte kravet om tilstrækkelig beskrivelse, se meddelelse nr. 8 af 1. april 2014. BioPorto har modtaget begrundelsen for afgørelsen, som er offentligt tilgængelig via epoline.org, og har haft lejlighed til at vurdere begrundelsen nærmere. På denne baggrund fastholdes tidligere udmelding om, at selskabet har en stærk patentportefølje på NGAL området. Dels har selskabet en række andre vigtige patenter (NGAL Eksklusion, NGAL Ratio, NGAL Traume og NGAL Former patenterne) og dels har selskabet indleveret en afdelt europæisk NGAL cutoff-patentansøgning til behandling hos EPO, der dækker samme område og har samme prioritetsdato som det ugyldiggjorte patent. Selskabet vil derfor arbejde videre med den afdelte ansøgning for en afhjælpning af de mangler, som førte til ugyldiggørelsen. BioPortos ændringer bliver indsendt senest i september 2014.

Peter Mørch Eriksen, CEO i BioPorto, udtaler: ”Vi skal rette op på nogle beskrivelser i patentet, så fagmanden ikke er i tvivl om, hvordan opfindelsen udføres. Det er vores vurdering, at den afdelte ansøgning har gode chancer for en godkendelse med disse ændringer.”

For yderligere information kontakt:

Peter Mørch Eriksen, Adm. Direktør

Christina Thomsen, Investor Relations Manager

Telefon 45 29 00 00, mail investor@bioporto.com

Om biomarkøren NGAL

Hvert år bliver cirka 13 millioner mennesker ramt af akut nyreskade, hvoraf omkring 4 millioner dør. Til trods herfor har udviklingen inden for nyreskadediagnostik stået stille de seneste halvtreds år. Nuværende metoder, som eksempelvis måling af serum-kreatinin, giver først signal om nyresvigt 24-72 timer efter at nyren har taget skade. NGAL-stigningen kan derimod måles ganske få timer efter skaden er sket, og giver dermed lægen mulighed for at træffe afgørende beslutninger, før nyreskaden udvikler sig til et potentielt dødeligt nyresvigt.

Om BioPorto

BioPorto Diagnostics A/S er et in-vitro diagnostisk selskab, som leverer en række diagnostiske tests og antistoffer til både klinisk og forskningsmæssigt brug. Selskabets banebrydende produktportefølje omfatter tests til sygdomme, til hvilke der ikke findes tilstrækkelige diagnostiske redskaber, såsom NGAL til akut nyreskade. Produkterne sælges i mere end 80 lande gennem forskellige salgskanaler.  BioPorto er beliggende i København og er noteret på NASDAQ OMX København.

12 meddelelse 30.06.2014.pdf