Precios styrelse utvärderar budpliktsbudet från Midsjörevet

Midsjörevet AB har den 27 juni 2014 offentliggjort ett Budpliktsbud riktat till aktieägarna i Precio Systemutveckling AB om att överlåta sina samtliga aktier i Precio till Midsjörevet till ett pris av 6:20 kronor kontant per aktie. Midsjörevet AB äger cirka 30,7 procent av aktierna 30,0 procent av rösterna i Precio Systemutveckling AB och bolagets Budpliktsbud lämnas därför i enlighet med de särskilda regler om budplikt som stadgas i lagen (2006:451)

Midsjörevet har meddelat att den 1 juli 2014 kommer Budpliktsbudet att distribueras till Precios aktieägare och att acceptfristen för Precios aktieägare att anta Midsjörevet ABs budpliktsbud går ut den 31 juli 2014.

Precios styrelse avser att återkomma med sin uppfattning om Budpliktsbudet och skälen för denna uppfattning samt ett utlåtande av oberoende expertis om skäligheten i vederlaget i Budpliktsbudet. Det åligger Precios styrelse att, i enlighet med bestämmelserna från Kollegiet från svensk bolagsstyrning 2012-03-27 om offentliga uppköpserbjudanden på aktiemarknaden, inhämta och offentliggöra ett värderingsutlåtande av oberoende expertis. Styrelsens uttalande och utlåtandet beräknas att kunna offentliggöras den 17 juli 2014.

Styrelsen har uppdragit åt Infina Corporate Finance AB genom civilekonom Carl Grefberg att värdera Budpliktsbudet från Midsjörevet AB och lämna ett värderingsutlåtande. Styrelsens ordförande Björn Pettersson är ordförande i styrelsen för Peridot Group AB . Styrelseledamoten i Precio Systemutveckling AB Joakim Alkman är även styrelseledamot i Peridot Group AB. Björn Pettersson och Joakim Alkman kommer på grund av intressekonflikt inte att medverka i styrelsens handläggning av frågor och beslut rörande Budpliktsbudet. Orsaken till denna intressekonflikt är att Perdiot Group AB har uttalat att bolaget inte kommer att anta Budpliktsbudet från Midsjörevet AB.

Styrelsens vice ordförande i Precio Systemutveckling AB Kjell Sandin äger 3,0 procent av kapital och röster i Midsjörevet AB. Kjell Sandin kommer på grund av denna intressekonflikt heller inte att medverka i beslut om rekommendation till aktieägarna. Ledamöterna Anders Tufvesson och Ove Larsson är därför de ledamöter i Precio Systemutveckling ABs styrelse som kommer att fatta de beslut som föranleds av Budpliktsbudet.

Stockholm den 30 juni 2014

Precio Systemutveckling AB (publ)

Kontaktperson i detta ärende är:
Kjell Sandin, vice ordförande, telefon 010 483 81 88.

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
Precio Pressrelease 2014-06-30.pdf

precio_press_140630.pdf