KAUPANKÄYNTITILASTO KESÄKUU 2014

1.7.2014 Helsinki —  NASDAQ OMX julkaisi tänään kuukausittaisen Pohjoismaita ja Baltian maita koskevan kaupankäyntiraporttinsa. Alla yhteenveto tärkeimmistä huomioista NASDAQ OMX Helsingin osalta kesäkuulta 2014.

• NASDAQ OMX Helsingin osakevaihto nousi kesäkuussa 22,9 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna ja keskimääräinen päivävaihto oli 374,3 miljoonaa euroa (kesäkuu 2013: 320,7 milj. euroa). Päivävaihto laski 4,1 prosenttia toukokuuhun 2014 verrattuna.
  • NASDAQ OMX Helsingin pörssikauppojen lukumäärä kesäkuussa oli keskimäärin 62 959 kauppaa päivässä, kun vastaava lukema 12 viimeisen kuukauden ajalta on keskimäärin 71 066. Kesäkuussa 2013 vastaava lukema oli 61 221.
  • NASDAQ OMX Helsinki pystyi tarjoamaan parhaimman osto/myyntikurssin (nk. EBBO1 – European Best Bid and Offer) OMXH25-osakkeissa 92,1 % ajasta kesäkuussa (toukokuu 2014: 92,0 %).
  • NASDAQ OMX:n keskimääräinen tarjouskirjan syvyys2 parhailla hintatasoilla oli kesäkuussa OMXH25-indeksiin kuuluvissa yhtiöissä 3,6 kertaa suurempi kuin seuraavaksi likvideimmällä markkinapaikalla.
  • Kesäkuussa 2014 Deutsche Bank oli suurin osakevälittäjä. Seuraavaksi suurimmat olivat Morgan Stanley ja Nordea.
  • Kesäkuussa 2014 Nokia oli NASDAQ OMX Helsingin vaihdetuin osake. Seuraavaksi vaihdetuimmat olivat Fortum ja Kone.
  • NASDAQ OMX Helsingin markkinaosuus Helsingissä kaupankäynnin kohteena olevien listayhtiöiden osakkeiden pörssikaupasta oli 67,8 prosenttia kesäkuussa (toukokuu 2014: 68,3 %). Ulkomaisten markkinapaikkojen3 osuus kaupankäynnistä oli siten 32,2 % Helsingissä noteeratuista osakkeista.

Lisätietoa kuukausiraportissa: http://www.nasdaqomx.com/transactions/markets/nordic/statistics
(valitse: Monthly Statistics Summary)

1) EBBO (European Best Bid and Offer) viittaa parhaimpaan tarjolla olevaan osto- tai myyntinoteeraukseen kaupankäynnin kohteena olevissa tuotteissa kuten osakkeissa.
2) Keskimääräinen näkyvien tarjousten aikapainotettu volyymi parhaalla hintatasolla.
3) Lähde: Thomson Reuters ja NASDAQ OMX. Sisältää kaikki markkinapaikat Euroopassa, joissa käydään kauppaa NASDAQ OMX:n pohjoismaisissa pörsseissä listatuilla osakkeilla.

NASDAQ OMX -konserni

NASDAQ OMX on johtava pörssikaupankäynnin ja -teknologian, markkinainformaation ja listayhtiöpalveluiden tarjoaja kuudella mantereella. NASDAQ OMX:n monipuolinen tuotevalikoima tekee mahdolliseksi asiakkaiden luotettavan liiketoimintavision suunnittelun, optimoinnin ja toteutuksen. NASDAQ OMX toteuttaa tämän vahvalla teknologiallaan, joka tuo toimintaan läpinäkyvyyden ja pääomamarkkinoilla toimimiseen tarvittavan tiedon. Maailman ensimmäisen elektronisen pörssimarkkinan kehittäjän teknologiaa käytetään yli 70 pörssin toiminnassa 50 eri maassa ja joka kymmenes pörssikauppa maailmassa toteutetaan NASDAQ OMX:n teknologialla. NASDAQ OMX on koti yli 3 400 listayhtiölle, joiden yhteenlaskettu markkina-arvo on yli 8,5 biljoonaa dollaria. NASDAQ OMX Nordic ja NASDAQ OMX Baltic eivät ole juridisia yksikköjä, vaan termi kuvaa NASDAQ OMX –konsernin yhteistä tarjontaa Helsingissä, Kööpenhaminassa, Tukholmassa, Islannissa, Tallinnassa, Riiassa ja Vilnassa.  Lisätietoa NASDAQ OMX:stä löytyy osoitteesta http://www.nasdaqomx.com

Cautionary Note Regarding Forward-Looking Statements

Information set forth in this communication contains forward-looking statements that involve a number of risks and uncertainties.  NASDAQ OMX cautions readers that any forward-looking information is not a guarantee of future performance and that actual results could differ materially from those contained in the forward-looking information.  Such forward-looking statements include, but are not limited to, statements about our capital return initiatives.  Forward-looking statements involve a number of risks, uncertainties or other factors beyond NASDAQ OMX’s control.  These factors include, but are not limited to, NASDAQ OMX’s ability to implement its strategic initiatives, economic, political and market conditions and fluctuations, government and industry regulation, interest rate risk, U.S. and global competition, and other factors detailed in NASDAQ OMX’s filings with the U.S. Securities and Exchange Commission, including its annual reports on Form 10-K and quarterly reports on Form 10-Q which are available on NASDAQ OMX’s website at http://www.nasdaqomx.com and the SEC’s website at www.sec.gov.  NASDAQ OMX undertakes no obligation to publicly update any forward-looking statement, whether as a result of new information, future events or otherwise.

LISÄTIETOJA:
Maarit Bystedt