Østjydsk Bank A/S - Finanstilsynets inspektion af Østjydsk Bank A/S.

Finanstilsynet har i maj og juni måned 2014 været på inspektion i Østjydsk Bank, og banken har i dag modtaget tilsynets redegørelse for den gennemførte kontrol af banken.

Af redegørelsen fremgår, at tilsynet har pålagt banken at foretage yderligere nedskrivninger på 216 mio. kr. Heraf vedrører 69 mio. kr. bankens engagementer, som er større end 2 % af kapitalgrundlaget, mens 147 mio. kr. er relateret til stikprøver.  Herudover har Finanstilsynets fastsat bankens individuelle solvenskrav til 12,9 %.

Banken er ikke enig i det påbudte nedskrivningsbehov, men bankens ledelse har taget Finanstilsynets redegørelse med deraf følgende virkninger til efterretning.

Med de påbudte nedskrivninger forventes bankens solvensprocent pr. 30. juni 2014 at blive i niveauet 10,2 %.

Banken overholder således lovens mindstekrav om en solvens på mindst 8 %, men overholder ikke det fastsatte individuelle solvenskrav på 12,9 %.

Finanstilsynets redegørelse om den gennemførte inspektion samt Finanstilsynets fastsættelse af solvenskrav og dispositionsbegrænsende foranstaltninger er i dag offentliggjort på bankens hjemmeside, www.oeb.dk. Redegørelsen er endvidere vedlagt denne meddelelse.

Finanstilsynets har anmodet banken om, med udgangspunkt i § 225, stk. 2 i Lov om Finansiel Virksomhed, at foretage de nødvendige foranstaltninger for at overholde det fastsatte individuelle solvenskrav.

I den forbindelse har banken fået påbud om senest den 10. juli 2014 at indsende en genopretningsplan til Finanstilsynet. Genopretningsplanen skal indeholde en beskrivelse af de tiltag, som banken vil gennemføre for at bringe den faktiske solvens over det individuelle solvenskrav.

I forlængelse af ovenstående har bankens ledelse igangsat arbejdet med at udarbejde en genopretningsplan, som kan bringe banken over det fastsatte individuelle solvenskrav.

I denne forbindelse har bankens bestyrelse engageret Deloitte Corporate Finance som rådgivere i en struktureret proces, som skal medvirke til at afklare de bedst mulige veje for at sikre bankens fremtid under hensyn til bankens aktionærer, kunder og medarbejdere. Processen omfatter en sondering af mulighederne for at få tilført ny kapital, ligesom mulighederne for fusion eller salg af banken undersøges nærmere.

Østjydsk Bank har som følge af, at bankens solvensprocent er under det individuelle solvenskrav, endvidere har fået påbud om ikke at betale udbytter til aktiekapitalen eller renter på hybrid kernekapital og anden ansvarlig kapital. Herudover må banken ikke påtage sig væsentlige nye risici. Disse påbud er gældende, indtil banken igen overholder det påbudte individuelle solvenskrav.

”Det er meget beklageligt, at banken er kommet i denne situation, og jeg vil gerne understrege, at vi ikke er enige i Finanstilsynets vurdering af behovet for nedskrivninger. Lad mig også pointere, at vi ikke siden Finanstilsynets sidste besøg har indgået et eneste nyt større engagement.

Vi har det seneste år arbejdet målrettet med at afvikle en række nødlidende erhvervsengagementer og har gennemført forbedringer i vores kreditstyring. Det anerkender Finanstilsynet også i deres redegørelse.

Vi har imidlertid taget redegørelsen til efterretning og arbejder nu målrettet på at afklare, hvordan vi bedst muligt kommer videre. Vi vil se på alle muligheder, herunder også fusion eller et salg af banken. Samtidig har vi fuld fokus på at drive banken videre til glæde for vores aktionærer, kunder og medarbejdere”, siger bankdirektør Max Hovedskov.

Spørgsmål til denne meddelelse kan rettes til undertegnede på telefon 96 68 42 20.

ØSTJYDSK  BANK  A/S

Max Hovedskov

Bankdirektør

Redegørelse om inspektion af Østjydsk Bank  AS.pdf Fastsættelse af solvenskrav og dispsitionsbegrænsende foranstaltninger.pdf Meddelelse 3. juli 2014.pdf