Tryg A/S – 2. kvartals- og halvårsrapport 2014

Trygs bestyrelse har i dag godkendt 2. kvartals- og halvårsrapporten 2014.

Resultatfremgang i Tryg
Stor fremgang i resultatet og forbedret udviklingstrend i præmieindtægterne. Resultatet positivt påvirket af engangseffekter, som medfører lavt omkostningsniveau. I tillæg er der fortsat fremdrift i effektiviseringsprogrammet.

Finansielle højdepunkter i 2. kvartal 2014

• Resultat før skat på 1.150 mio. DKK (688 mio. DKK).
  • Forsikringsteknisk resultat på 941 mio. DKK (684 mio. DKK).
  • Forbedring i combined ratio på 6,0 procentpoint til 80,7 (86,7).
  • Nedgang i præmieindtægt med 1,2 % (-2,6 %) - men forbedret udviklingstrend.
  • Omkostningsprocent på 12,6 (15,6) positivt påvirket af engangseffekter på 135 mio. DKK.
  • Investeringsafkast på 259 mio. DKK (13 mio. DKK) påvirket af positive finansielle markeder.
  • Egenkapitalforrentning på 32,1 % (18,7 %) p.a. efter skat.

Finansielle højdepunkter i 1. halvår 2014

• Resultat før skat på 1.752 mio. DKK (1.447 mio. DKK).
  • Forsikringsteknisk resultat på 1.464 mio. DKK (1.184 mio. DKK).
  • Forbedring i combined ratio på 3,7 procentpoint til 84,9 (88,6).
  • Nedgang i præmieindtægt med 1,6 % (-2,5 %) - men forbedret udviklingstrend.
  • Omkostningsprocent på 14,2 (15,8) positivt påvirket af engangseffekter på 135 mio. DKK.
  • Investeringsafkast på 348 mio. DKK (282 mio. DKK) påvirket af positive finansielle markeder.
  • Egenkapitalforrentning på 24,5 % (20,4 %) p.a. efter skat.

Koncernchef Morten Hübbe udtaler:
Fremgangen i resultatet for 2. kvartal viser, at vores effektiviseringstiltag virker. Vi har forbedret combined ratio og opnår, selv om vi fraregner de ekstraordinære engangseffekter, en lavere omkostningsprocent. Herved styrkes vores konkurrenceevne, og det giver afsæt for vores fortsatte arbejde med at skabe tryghed og værdi for vores kunder, medarbejdere og aktionærer. Samtidig ser vi en forbedring i præmieudviklingen, selv om der fortsat er et stykke vej til vækst på toplinjen.

Vi er meget tilfredse med den positive udviklingstrend, vi ser inden for flere områder. Efter i en periode at været faldet, stiger antallet af kunder i Privat Norge, og i Privat Danmark er der en forbedret trend i kundeudviklingen. Samtidig ser vi i både Danmark og Norge en forbedret kundefornyelse i Erhverv.

Vores kunder skal bekræftes i deres valg af Tryg, hver eneste gang de er i kontakt med os. Derfor har vi iværksat en række initiativer under overskriften ’Kunderejse og succeskultur’, som blandt andet omfatter udvidede åbningstider, sms-kundemålinger og uddannelsesprogrammer for både ledere og medarbejdere, hvor vi sætter kunden i fokus for alt, hvad vi gør.

Resultatet var i 2. kvartal negativt påvirket af engangsomkostninger i forbindelse med det igangværende skift af it-leverandør. En beslutning, der er nødvendig for at sikre øget driftsstabilitet i overgangsfasen til gavn for både kunder og medarbejdere. Derudover var omkostningsniveauet positivt påvirket af en ny pensionsaftale for Trygs medarbejdere i Norge. Med den nye aftale er flere års uhensigtsmæssig høj kapitalbinding afløst af en langt mere stabil ordning.

Telekonference
Tryg afholder telekonference kl. 9:30 CET på offentliggørelsesdagen, hvor koncernchef Morten Hübbe og koncernfinansdirektør Tor Magne Lønnum vil præsentere resultatet, hvorefter der vil være mulighed for at stille spørgsmål. Telekonferencen foregår på engelsk.

Telekonference detaljer:

Danske deltagere: +45 35 44 55 83