YIT tuomitsee epäillyt rikokset ja kaiken laittoman toiminnan

Helsinki, 2014-07-10 08:30 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Poliisi on toimittanut syyttäjälle esitutkinta-aineiston liittyen Helsingin kaupungin HKR-Rakennuttajan tiettyjä urakkakohteita koskeviin rikosepäilyihin ja esitutkintaan. Viranomaisprosessi on kuitenkin edelleen kesken eikä esitutkinta-aineisto ole julkista. Sen vuoksi YIT ei käsittele asian ja tapahtumankulun yksityiskohtia julkisuudessa. Syyttäjä muodostaa käsityksensä tapauksesta poliisilta saamansa esitutkinta-aineiston ja loppulausuntojen perusteella ja päättää aikanaan mahdollisten syytteiden nostamisesta.

Helsingin Sanomien 10.7.2014 julkaiseman jutun mukaan epäilty väittää, että YIT:ssä oltaisiin oltu tietoisia HKR:n urakkakohteisiin liittyvästä perusteettomasta laskutuksesta. Yhtiön johto ei ole ollut osallinen rikokseen tai sallinut rikoksen tekemistä.

Artikkelissa lahjusjutun epäillyt väittävät, että YIT olisi maksanut palkkoja pimeästi. YIT ei maksa palkkoja käteismaksuina, vaan tilisiirtoina pidättäen palkoista asiaan kuuluvat verot.

Jutussa myös virheellisesti väitetään, että epäiltynä oleva korjausrakentamispalveluyksikön entinen tuotantojohtaja olisi edelleen YIT:n johtotehtävissä. Hän ei ole enää YIT:n palveluksessa.

YIT suhtautuu tapaukseen sekä epäiltyihin rikoksiin ja väärinkäytöksiin vakavasti ja tuomitsee kaiken laittoman toiminnan. YIT on tehnyt koko tutkinnan ajan tiivistä yhteistyötä viranomaisten avustamisessa. Lisäksi yhtiö on ryhtynyt useisiin toimiin estääkseen vastaavien väärinkäytösten tapahtumisen jatkossa.

Kari Kauniskangas, toimitusjohtaja, YIT Oyj, puh. 020 433 2257
Hanna Malmivaara, viestintäjohtaja, YIT Oyj, puh. 040 561 6568, hanna.malmivaara@yit.fi

YIT on rakennusalan edelläkävijä. Luomme parempaa elinympäristöä Suomessa, Venäjällä, Baltian maissa, Tšekissä ja Slovakiassa. Yli 100 vuoden kokemuksella olemme saavuttaneet vahvan markkina-aseman: Suomessa olemme suurin asuntorakentaja ja yksi suurimmista toimitila- ja infrarakentajista sekä Venäjällä merkittävin ulkomainen asuin- ja aluerakentaja. Visiomme on olla askeleen edellä - asiakkaistamme, yhteistyökumppaneistamme ja henkilöstöstämme välittäen. Työllistämme yli 6 000 henkilöä seitsemässä maassa. Vuonna 2012 liikevaihtomme oli noin 2 miljardia euroa. Osakkeemme noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. www.yit.fi