Keskon myynti kesäkuussa 2014

KESKO OYJ PÖRSSITIEDOTE 14.07.2014 KLO 09.00 1(2)

Keskon myynti kesäkuussa 2014

Kesko-konsernin myynti ilman arvonlisäveroa oli kesäkuussa 2014 yhteensä 792,1 milj. euroa ja se laski 0,9 %.

Keskon ruokakaupan myynti oli kesäkuussa 369,7 milj. euroa ja se oli edellisen vuoden tasolla. Toimituspäiviä oli kesäkuussa yksi enemmän kuin edellisenä vuotena.

Käyttötavarakaupan myynti oli kesäkuussa 94,7 milj. euroa ja se laski 7,5 %. Myynnin kehitykseen vaikutti erityisesti tavaratalokaupan myynnin lasku. Verkkokauppojen sekä Askon ja Sotkan myynti kasvoi. Vähittäismyyntipäiviä oli kesäkuussa yksi vähemmän kuin edellisenä vuotena.

Rautakaupan myynti oli kesäkuussa 248,5 milj. euroa ja se kasvoi 2,6 %. Paikallisissa valuutoissa myynti kasvoi 6,6 %. Kotimaassa myynti kasvoi 9,8 %. Ulkomailla myynti laski euromääräisesti 2,0 %, mutta kasvoi paikallisissa valuutoissa 4,5 %.

Auto- ja konekaupan myynti oli kesäkuussa 92,3 milj. euroa ja se laski 5,8 %. VV-Auton myynti oli kesäkuussa 63,9 milj. euroa ja se kasvoi 1,7 %. Konekeskon myynti oli kesäkuussa 28,4 milj. euroa ja se laski edellisestä vuodesta 19,0 %.

Kesko-konsernin myynti euroina ilman arvonlisäveroa kesäkuussa 2014:

Kesäkuu 2014 1.1. - 30.06.2014
Milj. e Muutos, % Milj. e Muutos, %
Ruokakauppa yhteensä 369,7 0,0 2 131,4 -1,3
Käyttötavarakauppa yhteensä 94,7 -7,5 604,8 -10,0
Rautakauppa Suomi 104,7 9,8 641,2 1,9
Rautakauppa muut maat 143,8 -2,0 707,0 1,1
Rautakauppa yhteensä 248,5 2,6 1 348,3 1,5
Auto- ja konekauppa yhteensä 92,3 -5,8 569,1 1,3
Yhteiset toiminnot ja eliminoinnit -13,1 -85,5
Kaikki yhteensä 792,1 -0,9 4 568,0 -1,5
Suomi yhteensä 627,6 0,1 3 740,7 -2,6
Muut maat yhteensä 164,4 -4,3 827,3 3,6
Kaikki yhteensä 792,1 -0,9 4 568,0 -1,5

Muutos-% kertoo muutoksen edellisen vuoden vastaavaan kauteen.

Kesäkuussa 2014 oli Keskon tukkumyynnissä Suomessa myyntipäiviä 20 eli yksi enemmän kuin edellisenä vuonna. Yhteensä tammi-kesäkuussa myyntipäiviä on ollut yksi vähemmän kuin edellisenä vuonna. Vähittäismyyntipäiviä oli kesäkuussa 28 eli yksi vähemmän kuin edellisenä vuonna. Yhteensä tammi-kesäkuussa vähittäismyyntipäiviä on ollut yhtä monta kuin edellisenä vuonna.

Kesko julkistaa ennakkotiedon K-ryhmän vähittäismyynnistä vuosineljänneksittäin osavuosikatsauksen yhteydessä.

Lisätietoja antaa talousjohtaja Eva Kaukinen, puh. 010 53 22338.

Kesko Oyj

Merja Haverinen