SRV:n kotimaan liikevoitto yli kaksinkertaistui, tilauskanta uuteen ennätykseen

Espoo, Suomi, 2014-08-06 07:32 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- SRV YHTIÖT OYJ     LEHDISTÖTIEDOTE     6.8.2014

Alkuvuonna SRV:n kotimaan liikevoitto yli kaksinkertaistui 13,7 miljoonaan euroon liikevaihdon pysyessä edellisvuoden tasolla. Kotimaan liikevaihto oli tammi-kesäkuussa 255,3 miljoonaa euroa, mikä oli alkuvuonna yli 90 prosenttia SRV-konsernin liikevaihdosta. Kotimaan tulos on kehittynyt myönteiseen suuntaan neljän perättäisen vuosineljänneksen ajan. Liikevoittomarginaali on yli viisi prosenttia.

Koko SRV-konsernin liikevaihto oli tammi-kesäkuussa 281,6 miljoonaa euroa, mikä on 17 prosenttia edellisvuotta alempi. Liikevoitto oli 9,3 miljoonaa euroa, kun se vuotta aiemmin oli 14,9 miljoonaa euroa. Konsernin tilauskanta nousi erityisesti kotimaassa saatujen tilausten ansiosta runsaat yhdeksän prosenttia yli miljardiin euroon, mikä on yhtiön uusi ennätys.

”Operatiivinen kannattavuutemme parani oleellisesti, vaikka konsernin raportoitu liikevoitto jäikin selvästi viime vuoden vastaavasta, sillä edellisen vuoden vertailukauden lukuihin sisältyi muun muassa Okhta Mall -hankkeen osuuden myynnin seurauksena sekä myyntivoitto että SRV:n osuuden arvon positiivinen muutos. Olemme keskittyneet johdonmukaisesti paremman katteen hankkeisiin ja kehittäneet kurinalaisesti kustannustehokkuuttamme”, SRV:n toimitusjohtaja Jukka Hienonen sanoo.

SRV:n kehittämien vuokra-asuntohankkeitten ansiosta yhtiön asuntotuotanto on kasvanut 12 prosenttia. Tällä hetkellä SRV:n rakenteilla olevasta asuntotuotannosta 93 prosenttia on etukäteen myyty.

”Sijoittajat ja yksityisasiakkaat ovat imuroineet markkinoilta yksiöt ja kaksiot. Kasvatamme pääkaupunkiseudulla ja Pirkanmaalla kohtuuhintaisten asuntojen, kuten pienten asuntojen sekä suurempien hitas-asuntojen, uudistuotantoa.”

Pääosin Venäjän-liiketoiminnasta koostuvan kansainvälisen liiketoiminnan liikevaihto laski viime vuoden 73,9 miljoonasta 26,6 miljoonaan euroon.

”Kansainvälinen liiketoimintamme jäi niukasti tappiolliseksi, mikä johtuu pitkien hankkeiden tuloutumisen vaihteluista. Kolme kauppakeskushankettamme on strategiamme mukaisesti eri kehitysvaiheissa, joten niiden tulosvaikutusta on tarkasteltava pitkällä aikavälillä.”

Kauppakeskus Okhta Mallin rakentaminen Pietarissa on edennyt ilman viivytyksiä ja ruplan heikentyessä hankkeen kustannusarvio on alentunut noin 20 miljoonaa euroa. Tiloista on vuokrattu yli puolet ja venäläiseltä pankilta on saatu myönteinen luottopäätös.

”Ukrainassa tilanne on kulkenut huolestuttavaan ja vaikeasti ennakoitavaan suuntaan. Venäjälle pitkäjänteisen yrityksen on kuitenkin sopeuduttava kulloinkin vallitsevaan todellisuuteen ja toistaiseksi olemme pystyneet tekemään tarvittavat korjausliikkeet. Suuret kauppakeskushankkeemme Suomessa ja Venäjällä etenevät, vaikka finanssikriisi ja maailmanpolitiikan liikkeet ovat vaikeuttaneet hankkeiden eteenpäin viemistä”, Hienonen toteaa.

SRV Yhtiöt Oyj

Lisätietoja:
Osavuosikatsaus kokonaisuudessaan sekä media- ja analyytikkotilaisuuden webcast-lähetyksen linkki: www.srv.fi/sijoittajat