PKC GROUP Q2/2014: TOISEN VUOSINELJÄNNEKSEN LIIKEVAIHTO JA EBITDA ENSIMMÄISEN VUOSINELJÄNNEKSEN KALTAINEN

PKC Group Oyj         OSAVUOSIKATSAUS                  7.8.2014   klo 8.15

PKC GROUP Q2/2014:

HUHTI-KESÄKUU 2014 LYHYESTI

• Liikevaihto laski 12,3 % vertailukaudesta (4-6/2013) ollen 206,2 milj. euroa (235,1 milj. euroa).
  • EBITDA ennen kertaluonteisia eriä oli 12,4 milj. euroa (20,6 milj. euroa) eli 6,0 % (8,8 %) liikevaihdosta.
  • EBITA** oli 7,6 milj. euroa (16.1 milj. euroa) eli 3,7 % (6,8 %) liikevaihdosta. Katsauskaudella kirjattiin PPA -poistoja 2,0 milj. euroa (2,8 milj. euroa).
  • Liikevoitto ennen kertaluonteisia eriä oli 5,6 milj. euroa (13,3 milj. euroa) eli 2,7 % (5,6 %) liikevaihdosta.
  • Laimennettu tulos/osake oli 0,11 euroa (0,28 euroa).
  • Katsauskauden rahavirta investointien jälkeen oli 7,4 milj. euroa (1,1 milj. euroa).

TAMMI-KESÄKUU 2014 LYHYESTI

• Liikevaihto laski 10,9 % vertailukaudesta (1-6/2013) ollen 410,0 milj. euroa (460,3 milj. euroa).
  • EBITDA ennen kertaluonteisia eriä oli 24,5 milj. euroa (39,4 milj. euroa) eli 6,0 % (8,6 %) liikevaihdosta.
  • EBITA** oli 15,3 milj. euroa (30,3 milj. euroa) eli 3,7 % (6,6 %) liikevaihdosta. Katsauskaudella kirjattiin PPA -poistoja 4,1 milj. euroa (5,7 milj. euroa).
  • Liikevoitto ennen kertaluonteisia eriä oli 11,2 milj. euroa (24,6 milj. euroa) eli 2,7 % (5,3 %) liikevaihdosta.
  • Laimennettu tulos/osake oli 0,15 euroa (0,42 euroa).
  • Katsauskauden rahavirta investointien jälkeen oli -11,0 milj. euroa (1,3 milj. euroa).

PKC GROUPIN NÄKYMÄT VUODELLE 2014

• PKC Group arvioi vuoden 2014 liikevaihdon ja vertailukelpoisen käyttökatteen (EBITDA) olevan alhaisempi kuin vuonna 2013. Vuonna 2013 PKC:n liikevaihto oli 884,0 milj. euroa ja vertailukelpoinen käyttökate (EBITDA) ennen kertaluontoisia eriä oli 70,3 milj. euroa.
  • Liikevaihtoennuste perustuu nykyiseen liiketoimintarakenteeseen. Liikevaihtoon vaikuttaa kevyiden ajoneuvo-ohjelmien hiipuminen Pohjois-Amerikassa sekä valuuttakurssien muutokset. Edellä mainitun johdosta vertailukelpoisen käyttökatteen (EBITDA) arvioidaan olevan alhaisempi kuin vuonna 2013. Lisäksi vertailukelpoiseen käyttökatteeseen vuonna 2014 vaikuttaa Euroopan liiketoiminnan uudelleen organisointi ja tuotannon siirrot sekä PKC:n kasvustrategian toteuttamiseen liittyvät panostukset.

AVAINLUVUT 4-6/14 4-6/13 Muutos % 1-6/14 1-6/13 Muutos % 1-12/13
1 000 euroa (ellei muuta mainittu)
Liikevaihto 206 222 235 099 -12,3 410 036 460 261 -10,9 883 986
EBITDA* 12 437 20 597 -39,6 24 531 39 365 -37,7 70 341
% liikevaihdosta 6,0 8,8   6,0 8,6   8,0
EBITA** 7 628 16 068 -52,5 15 276 30 302 -49,6 52 461
% liikevaihdosta 3,7 6,8   3,7 6,6   5,9
Liikevoitto* 5 607 13 261 -57,7 11 220 24 576 -54,3 40 873
% liikevaihdosta 2,7 5,6   2,7 5,3   4,6
Kertaluonteiset erät -1 465 1 265 15,8 -4 200 6 654 -36,9 -10 409
Liikevoitto 4 142 11 996 -65,5 7 021 17 923 -60,8 30 463
% liikevaihdosta 2,0 5,1   1,7 3,9   3,4
Voitto ennen veroja 3 871 9 368 -58,7 5 225 14 078 -62,9 21 562
Katsauskauden voitto 2 593 6 042 -57,1 3 501 9 151 -61,7 13 947
Tulos/osake (EPS), euroa 0,11 0,28 -61,3 0,15 0,42 -65,5 0,62
Kassavirta investointien jälkeen 7 390 1 109 566,3 -10 965 1 313   24 941
ROI,%       10,2 18,0   14,7
Gearing, %       14,0 45,2   -1,1
Henkilöstö keskimäärin 19 246 19 553 -1,6 19 026 19 544 -2,7 19 206
* ennen kertaluonteisia eriä
** liikevoitto ennen PPA -poistoja ja kertaluonteisia eriä

TOIMITUSJOHTAJA MATTI HYYTIÄINEN:

Toisen vuosineljänneksen liikevaihto jäi alle vertailukauden ollen 206,2 miljoonaa euroa. Euroopassa kuorma-autojen tuotantomäärät olivat ensimmäisen vuosineljänneksen tasolla mutta jäivät alle vertailukauden. Pohjois-Amerikassa kuorma-autojen tuotanto jatkoi kasvuaan sekä edelliseen vuosineljännekseen että vertailukauteen verrattuna. Brasiliassa toisen vuosineljänneksen tuotantomäärät ylittivät ensimmäisen vuosineljänneksen tuotannon mutta jäivät merkittävästi alle vertailukauden. Ukrainan kriisi on vaikuttanut negatiivisesti asiakkaidemme liiketoimintaan Venäjällä ja sen johdosta kaudelle suunnitellut PKC:n Venäjän tehtaan tuotannon ylösajot uusille asiakasohjelmille jäivät toteutumatta.

PKC:n liikevoitto ennen kertaluonteisia eriä oli 5,6 miljoonaa euroa. Liikevoittoa rasittivat matala tuotannon käyttöaste ja erityisesti Brasilian tappiot. PKC on edistynyt hintasopimuksissa, jotka ovat tulevaisuuden kannattavan toiminnan edellytys, vaikkei koko liiketoimintaa kattavia hintasopimuksia ole vielä täysimääräisesti päästy sopimaan. PKC:n muut maantieteelliset liiketoiminta-alueet etenevät suunnitelman mukaan.

Toisen vuosineljänneksen kassavirta oli hyvällä tasolla ollen 13,0 miljoonaa euroa ennen investointeja. Yhtiön tase on vahva ja nettovelkaantumisaste matala. Tämä antaa mahdollisuuden strategiamme täysimääräiseen toteuttamiseen mm. yritysostoin.

Markkinoiden alavire jatkuu Euroopassa sekä Brasiliassa ja koko vuoden kuorma-autotuotannon (raskaat ja keskiraskaat) ennustetaan jäävän selkeästi alle viime vuoden määrien. Sen sijaan Pohjois-Amerikan koko vuoden tuotantomäärien ennustetaan ylittävän viime vuoden määrät. Toisella vuosipuoliskolla, johon osuvat lomakaudet ja jouluseisokit, tuotantomäärien ennustetaan pysyvän Euroopassa ensimmäisen vuosipuoliskon tasolla ja Pohjois-Amerikassa kasvavan noin 10 %. Brasiliassa poliittinen ja taloudellinen epävarmuus on kasvanut. PKC:n asiakkaat Brasiliassa indikoivat tuotantomäärien säilyvän toisella vuosipuoliskolla enintään nykyisellä tasolla.

PKC 2018 strategian keskiössä on etabloituminen Kiinan kuorma-automarkkinoille. Olemme edelleen vahvistaneet PKC Kiinan organisaatiota ja tällä hetkellä meillä on yli 70 henkilön osaamisyksikkö Suzhoussa. Kiinassa työskentelemme useiden hankkeiden parissa.

Haluan jälleen kerran kiittää kaikki PKC:n työntekijöitä heidän tekemästään hyvästä työstä.

MARKKINANÄKYMÄT

Johdinsarjaliiketoiminta

Euroopan raskaiden kuorma-autojen tuotannon arvioidaan vuonna 2014 laskevan noin 10 % ja keskiraskaiden kuorma-autojen noin 13 % vuoden 2013 tasosta.

Pohjois-Amerikan raskaiden kuorma-autojen tuotannon arvioidaan kasvavan 18 %, keskiraskaiden kuorma-autojen tuotannon 4 % ja kevyiden ajoneuvojen tuotannon 3 % vuoden 2013 tasosta.

Brasilian raskaiden kuorma-autojen tuotannon arvioidaan laskevan 14 % ja keskiraskaiden kuorma-autojen tuotannon noin 18 % verrattuna vuoteen 2013. Valtion uusien kuorma-autojen ostoa tukevaa ohjelmaa on heikennetty ja se on voimassa toistaiseksi.

Elektroniikkaliiketoiminta

Elektroniikkasegmentin tuotteiden kysynnän arvioidaan säilyvän nykyisellä tasolla.

PKC GROUPIN NÄKYMÄT VUODELLE 2014

Liikevaihtoennuste perustuu nykyiseen liiketoimintarakenteeseen. Liikevaihtoon vaikuttaa kevyiden ajoneuvo-ohjelmien hiipuminen Pohjois-Amerikassa sekä valuuttakurssien muutokset. Edellä mainitun johdosta vertailukelpoisen käyttökatteen (EBITDA) arvioidaan olevan alhaisempi kuin vuonna 2013. Lisäksi vertailukelpoiseen käyttökatteeseen vuonna 2014 vaikuttaa Euroopan uudelleen organisointi ja tuotannon siirrot sekä PKC:n kasvustrategian toteuttamiseen liittyvät panostukset.

KATSAUSKAUDEN JULKISTAMISMENETTELY

PKC Group Oyj noudattaa Finanssivalvonnan Standardiin 5.2b tekemien muutosten mahdollistamaa julkistamismenettelyä ja julkistaa tällä tiedotteella osavuosikatsauksen olennaiset tiedot. PKC:n osavuosikatsaus tammi-kesäkuulta 2014 on tämän tiedotteen liitteenä sekä saatavilla yhtiön internetsivuilla www.pkcgroup.com

PKC GROUP OYJ

Matti Hyytiäinen

Lisätietoja antaa:

toimitusjohtaja Matti Hyytiäinen, PKC Group Oyj, 0400 710 968 (7.8. klo 8.15-13.30)

talousjohtaja Juha Torniainen, PKC Group Oyj, 040 570 8871

TIEDOTUSTILAISUUS

Osavuosikatsauksesta järjestetään tiedotustilaisuus analyytikoille ja sijoittajille tänään 7.8.2014 kello 10.00 Helsingissä, osoitteessa Tapahtumatalo Bank, Unioninkatu 20, Helsinki.

LIITE

PKC osavuosikatsaus Q2 2014

NASDAQ OMX

www.pkcgroup.com

PKC Group on asiakkaidensa globaali kumppani, joka suunnittelee, valmistaa ja integroi sähkönjakelujärjestelmiä, elektroniikkaa ja niihin liittyviä arkkitehtuurikomponentteja hyötyajoneuvoteollisuuteen sekä valituille muille toimialoille. Konsernilla on tehtaita Brasiliassa, Kiinassa, Liettuassa, Meksikossa, Puolassa, Saksassa, Serbiassa, Suomessa, Virossa, Venäjällä sekä Yhdysvalloissa. Konsernin liikevaihto vuonna 2013 oli 884,0 miljoonaa euroa. PKC Group Oyj on listattu NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.

PKC osavuosikatsaus Q2 2014.pdf