Keskon myynti heinäkuussa 2014

KESKO OYJ PÖRSSITIEDOTE 14.08.2014 KLO 09.00 1(2)

Keskon myynti heinäkuussa 2014

Kesko-konsernin myynti ilman arvonlisäveroa oli heinäkuussa 2014 yhteensä 797,1 milj. euroa ja se laski 1,5 %.

Keskon ruokakaupan myynti oli heinäkuussa 375,1 milj. euroa ja se kasvoi 0,7 % edellisestä vuodesta.

Käyttötavarakaupan myynti oli heinäkuussa 103,4 milj. euroa ja se laski 5,7 %. Myynnin kehitykseen vaikutti erityisesti tavaratalokaupan myynnin lasku. Verkkokauppojen myynti kasvoi.

Rautakaupan myynti oli heinäkuussa 236,1 milj. euroa ja se laski 1,6 %. Paikallisissa valuutoissa myynti kasvoi 1,0 %. Kotimaassa myynti laski 3,4 %. Ulkomailla myynti laski euromääräisesti 0,4 %, mutta kasvoi paikallisissa valuutoissa 4,1 %.

Auto- ja konekaupan myynti oli heinäkuussa 92,9 milj. euroa ja se laski 5,9 %. VV-Auton myynti oli heinäkuussa 63,9 milj. euroa ja se kasvoi 5,9 %. Konekeskon myynti oli heinäkuussa 29,0 milj. euroa ja se laski edellisestä vuodesta 24,3 %.

Kesko-konsernin myynti euroina ilman arvonlisäveroa heinäkuussa 2014:

Heinäkuu 2014 1.1. - 31.07.2014
Milj. e Muutos, % Milj. e Muutos, %
Ruokakauppa yhteensä 375,1 0,7 2 506,5 -1,0
Käyttötavarakauppa yhteensä 103,4 -5,7 708,2 -9,4
Rautakauppa Suomi 96,5 -3,4 737,8 1,2
Rautakauppa muut maat 139,6 -0,4 846,7 0,8
Rautakauppa yhteensä 236,1 -1,6 1 584,4 1,0
Auto- ja konekauppa yhteensä 92,9 -5,9 662,0 0,2
Yhteiset toiminnot ja eliminoinnit -10,4 -95,9
Kaikki yhteensä 797,1 -1,5 5 365,1 -1,5
Suomi yhteensä 631,4 -1,1 4 372,1 -2,4
Muut maat yhteensä 165,7 -2,9 993,0 2,4
Kaikki yhteensä 797,1 -1,5 5 365,1 -1,5

Muutos-% kertoo muutoksen edellisen vuoden vastaavaan kauteen.

Heinäkuussa 2014 oli Keskon tukkumyynnissä Suomessa myyntipäiviä 23 eli yhtä monta kuin edellisenä vuonna. Yhteensä tammi-heinäkuussa myyntipäiviä on ollut yksi vähemmän kuin edellisenä vuonna. Vähittäismyyntipäiviä oli heinäkuussa 31 eli yhtä monta kuin edellisenä vuonna. Yhteensä tammi-heinäkuussa vähittäismyyntipäiviä on ollut yhtä monta kuin edellisenä vuonna.

Kesko julkistaa ennakkotiedon K-ryhmän vähittäismyynnistä vuosineljänneksittäin osavuosikatsauksen yhteydessä.

Lisätietoja antaa talousjohtaja Eva Kaukinen, puh. 010 53 22338.

Kesko Oyj

Merja Haverinen