Første halvår 2014: Markant forbedring af nettoresultat

Meddelelse nr. 22/2014

I første halvår 2014 har Columbus realiseret en forbedring af nettoresultatet på 184% i forhold til første halvår 2013. Forbedringen skyldes primært lukning af tabsgivende enheder samt øget indtjening i serviceforretningen. Columbus fastholder forventningerne til 2014.

Columbus A/S har i dag offentliggjort Halvårsrapport 2014, jf. børsmeddelelse nr. 21/2014.

Øget indtjening i første halvår

Columbus fremviser for første halvår 2014 et resultat før afskrivninger (EBITDA1) på DKK 36,3 mio. Det svarer til en stigning på 4,7% i forhold til samme periode sidste år. Nettoresultatet for første halvår 2014 er forbedret med DKK 11,1 mio. i forhold til samme periode sidste år.

Omsætningsvækst på 7,5% i serviceforretningen

I første halvår af 2014 har Columbus fastholdt et stærkt fokus på at styrke omsætningen og indtjeningen i serviceforretningen gennem forbedret styring af risici, omkostnings- og projektstyring samt ressourceallokering. Det betyder at andelen af fakturerbare timer er øget fra 55% til 56%, og at serviceomsætningen er steget med 7,5% i første halvår.

Vækst i salg af Columbus’ brancheløsninger

Columbus’ fokus på salg af brancheløsninger til virksomheder indenfor fødevarer, detailhandel og produktion og på at servicere eksisterende kunder endnu bedre har medført en markant stigning i omsætningen i Columbus’ brancheløsninger. Omsætningen i brancheløsninger er steget til 76% af Columbus’ samlede omsætning i første halvår af 2014 og udgør DKK 331,7 mio. i forhold til DKK 240,4 mio. i samme periode 2013.

Øget kapacitet i Columbus Global Delivery Center

Columbus fortsætter med at øge kapaciteten i virksomhedens globale leverancecenter i Indien, og leverancecentret beskæftiger nu 82 konsulenter. I første halvår leverede leverancecenteret 2.738 dages arbejde til kundesupport og implementeringer, hvilket er en stigning på 39,3% i forhold til første halvår 2013.

USA og Norge

Columbus har i første halvår 2014 oplevet et markant fald i både omsætning og indtjening i USA på grund af manglende salgseksekvering. Dette har medført manglende omsætning af både eksterne og Columbus licenser, og det har haft negativ effekt på serviceforretningen.

I Norge har Columbus været ramt af headhunteraktiviteter fra en konkurrent, og har dermed mistet et betydeligt antal konsulenter. Dette har medført ikke planlagte omkostninger til advokatbistand, rekruttering og ikke-fakturerbar tid, når nye konsulenter introduceres. Columbus har igangsat genopretningsplaner for begge datterselskaber.

Forbedret likviditet

I første halvår 2014 investerede Columbus DKK 7,6 mio. i udviklingsprojekter og materielle aktiver samt opkøbte en virksomhed i England, som havde en likviditetseffekt på DKK 9,8 mio. I løbet af første halvår har virksomheden indfriet al gæld og har for første gang i Columbus’ historie udbetalt udbytte til aktionærer på i alt DKK 14,4 mio. På trods af dette har Columbus forbedret likviditeten med DKK 11,2 mio. i første halvår af 2014 grundet øget indtjening og reduktion i tilgodehavender.

DKK ´000 H1 2014 H1 2013 2013
Columbus Softwarelicenser 11.416 12.853 31.052
Columbus Softwareabonnementer 15.423 14.490 29.102
Eksterne softwarelicenser 32.114 50.599 88.270
Eksterne softwareabonnementer 58.413 76.760 140.258
Konsulentydelser 309.720 288.249 567.614
Andet 9.332 10.639 23.509
Nettoomsætning 436.418 453.590 879.805

Resultat før afskrivninger og aktiebaseret aflønning (EBITDA)
36.283 34.658 72.084
Aktiebaseret aflønning -1.294 -398 -1.960
Resultat før afskrivninger (EBITDA) 34.989 34.260 70.124

Forventninger til 2014

Columbus fastholder de udmeldte forventninger til 2014, og Columbus forventer således fortsat en omsætning i niveauet DKK 900 mio. og et EBITDA1 i niveauet DKK 80 mio.

Ib Kunøe                                                   Thomas Honoré

Bestyrelsesformand                                 Koncernchef

Columbus A/S                                           Columbus A/S

Kontakt for yderligere information

Koncernchef, Thomas Honoré tlf.: +45 70 20 50 00.

1EBITDA før aktiebaseret aflønning

BM_22_2014_Markant_forbedring_af_netto_resultat_i_foerste_halvaar_2014.pdf