EXINI: Delårsrapport 2/2014

• Resultatet efter skatt 14 347 (-4 247) TSEK
  • Resultat per aktie 1,30 (-0,39) SEK

VIKTIGA HÄNDELSER

EXINI slutlevererar heart-projekt för den japanska marknaden

I enlighet med förra årets avtal har EXINI levererat den färdiga mjukvaran cardioREPO, den japanska versionen av EXINI heart, till FUJIFILM RI Pharma. FUJIFILM RI Pharma fortsätter nu med att leverera system till sjukhus över hela Japan och EXINI erhåller samtidigt en väsentlig del av kontraktssumman som betalning.

VD-KOMMENTAR

Året fortsätter med både ett positivt resultat och kassaflöde från den löpande verksamheten vilket innebär att det första halvåret 2014 är det starkaste perioden i EXINIs historia.

Slutleveransen av cardioREPO (japanska versionen av EXINI heart) har gått enligt plan och gör att vi kunde starta lanseringen på den japanska marknaden. Det var då glädjande att vi redan i augusti kunde meddela att vi passerat 100 installationer. Detta innebar att vi kunde fakturera ytterligare en del av de avtalade 28.4 MSEK samtidigt som möjligheterna till bonus stärks. Räknat över den femåriga avtalsperioden kan detta betyda cirka 20 MSEK i extra intäkter för EXINI. Dessutom fortsätter EXINI boneBSI att växa i Japan vilket ger oss en stark ställning på den japanska marknaden för ytterligare expansion med existerande och nya produkter.

Vår långsiktiga etableringsplan för BSI-analyser fortsätter, och vi har kontakt med de flesta läkemedelsbolag som har utvärderat sina läkemedel med hjälp av skelettscintigrafiundersökningar. Det gör att vi förstärker vår marknadsföring i takt med att utfallen av de olika retrospektiva läkemedelsstudierna blir klara och presentationer godkända till olika medicinska mässor. Detta gäller både i direktförsäljning till sjukhus och som partner i framtida kliniska studier.

I takt med att etableringen av EXINI boneBSI tar fart har vi startat arbetet med att utveckla nästa imaging biomarkör och med nätverket vi har skapat har vi en stark position. Dessutom är samarbeten och förvärv också möjliga vägar för att ytterligare stärka vår produktportfölj.

För mer information, vänligen kontakta:
Magnus Aurell, CEO
E-post: magnus.aurell@exini.com

Om EXINI Diagnostics AB (publ)
EXINI Diagnostics AB (publ) erbjuder kvalificerade lösningar för medicinskt beslutsstöd till sjukhus över hela världen. Systemet bygger på avancerad bildanalys genom att artificiell intelligens tolkar medicinska digitala bilder och ger diagnosförslag. Därmed fungerar systemet som beslutsstöd för den diagnosticerande läkaren. EXINI arbetar med produkter för diagnos inom frekventa folksjukdomar såsom cancer, kranskärlssjukdom, demens och Parkinsons sjukdom. Bolaget grundades 1999 av professor Lars Edenbrandt. EXINI är listat på NASDAQ OMX First North och har ca 600 aktieägare. Huvudägare är Bo Håkansson. Certified Adviser är Thenberg & Kinde Fondkommission AB.

________________________________________________________________________
         EXINI Diagnostics AB, Ideon Science Park, Scheelevägen 27, SE-223 70 Lund, Sweden
         Phone: +46 46 286 54 20, Fax: +46 46 286 54 29, info@exini.com, www.exini.com

EXINI_Q2_140826_FINAL.pdf