Ålandsbanken Abp lanserar aktiesparprogram för anställda

Börsmeddelande
3.9.2014 kl. 14.00

Ålandsbanken Abp lanserar aktiesparprogram för anställda

Ålandsbankens styrelse har beslutat att lansera ett aktiesparprogram för samtliga anställda inom koncernen. Aktiesparprogrammet ger de anställda möjlighet att spara en del av månadslönen för att investera i Ålandsbankens B-aktier. Deltagande i aktiesparprogrammet sker på frivillig basis.

De anställda kan spara maximalt fem procent av sin månadslön för att vid de halvårsvisa riktade emissionerna teckna B-aktier. Sparperioden inleds den 1 januari 2015 och den första emissionen planeras i augusti 2015. Programmet är ettårigt. Tre år efter respektive emission utdelar Ålandsbanken en matchningsaktie för varje aktie som förvärvats i de riktade emissionerna till de som deltagit i emissionerna och som fortsättningsvis är anställda inom koncernen samt har de emitterade aktierna i sin ägo. En eventuell förlängning av programmet efter den ettåriga sparperioden kräver styrelsens godkännande.

De anställda erbjuds att teckna B-aktien till en kurs som understiger medelkursen för månaden innan emissionen med 10 procent.

Det maximala sparbeloppet för samtliga anställda i koncernen är cirka 1,4 miljoner euro, vilket motsvarar cirka 154 000 B-aktier utgående från medelkursen för augusti 2014 inklusive en rabatt om tio procent. Det maximala antalet matchningsaktier som utdelas är då 154 000. Det maximala antalet aktier som kan tillkomma personalen inom ramen för aktiespeprogrammet är 308 000. Aktier förvärvade inom ramen för aktiesparprogrammet kan maximalt ge upphov till en ägarandel om 2,1 procent och en röstandel om 0,2 procent utgående från ovan nämnda förutsättningar.

För ytterligare information;

Peter Wiklöf, VD och koncernchef i Ålandsbanken, tfn + 358 (0)40 512 7505