Vostok Nafta investerar 25 miljoner EUR i Delivery Hero, en ledande marknadsplats för hemlevererad restaurangmat

Stockholm, 2014-09-04 08:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Vostok Nafta Investment Ltd ("Vostok Nafta") eller (”Bolaget”) meddelar idag att man investerat 25 miljoner EUR i Delivery Hero GmbH (”Delivery Hero”) i form av en kombination av ett prioriterat säkerställt lån och teckningsoptioner. Delivery Hero är den största globala marknadsplatsen för hemlevererad restaurangmat online, och Vostok Nafta’s investering är en del av en större finansieringsrunda avsedd att stödja Delivery Heros fortsatta starka tillväxt.

Delivery Hero är ett globalt nätverk av hemsidor för beställning av hemlevererad restaurangmat med över 75,000 anslutna restauranger. Bolaget är verksamt i 23 länder på 5 kontinenter, däribland Tyskland, Sverige, Storbritannien, Korea, Kina och Indien. Delivery Heros partners genererar mer än en miljard USD i årlig omsättning genom beställningar via nätet eller mobilen och levererar mer än 10 miljoner måltider varje månad. Delivery Hero har över 800 anställda runt om i världen varav 400 som arbetar från huvudkontoret i Berlin.

Vostok Naftas verkställande direktör Per Brilioth kommenterar:

”Vi är glada över att samarbeta med en global marknadsledare och investera genom ett lån till Delivery Hero med ytterligare uppsida i form av optioner. Bolaget är en klassisk marknadsplats med starka nätverkseffekter liknande de jämförbara bolagen Just Eat (Storbritannien) och GrubHub (USA), med EBITDA-marginaler vid mognad på 50%+. Detta lån kommer att medföra en betydande avkastningsökning jämfört med – och ersätta en del av – den befintliga likviditetshanteringsportföljen som i huvudsak annars består av noterade företagsobligationer.”

Per Brilioth
Verkställande Direktör

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Björn von Sivers, Investor Relations, Tel 08-545 015 50

vn_DHH_s_sept4_final.pdf