Keskon myynti elokuussa 2014

KESKO OYJ PÖRSSITIEDOTE 12.09.2014 KLO 09.00 1(2)

Keskon myynti elokuussa 2014

Kesko-konsernin myynti ilman arvonlisäveroa oli elokuussa 2014 yhteensä 778,8 milj. euroa ja se laski 5,6 %.

Keskon ruokakaupan myynti oli elokuussa 363,6 milj. euroa ja se laski 3,9 % edellisestä vuodesta. Toimituspäiviä oli yksi vähemmän kuin edellisenä vuonna.

Käyttötavarakaupan myynti oli elokuussa 112,5 milj. euroa ja se laski 8,5 %. Myynnin kehitykseen vaikutti erityisesti tavaratalokaupan sekä sisustus- ja kodintuotteiden myynnin lasku.

Rautakaupan myynti oli elokuussa 238,7 milj. euroa ja se laski 4,4 %. Paikallisissa valuutoissa myynti laski 2,0 %. Kotimaassa myynti laski 6,7 %. Ulkomailla myynti laski euromääräisesti 2,7 %, mutta kasvoi paikallisissa valuutoissa 1,6 %.

Auto- ja konekaupan myynti oli elokuussa 78,1 milj. euroa ja se laski 11,7 %. VV-Auton myynti oli elokuussa 56,3 milj. euroa ja se kasvoi 3,5 %. Konekeskon myynti elokuussa oli 21,8 milj. euroa ja se laski edellisestä vuodesta 35,9 %.

Kesko-konsernin myynti euroina ilman arvonlisäveroa elokuussa 2014:

Elokuu 2014 1.1. - 31.08.2014
Milj. e Muutos, % Milj. e Muutos, %
Ruokakauppa yhteensä 363,6 -3,9 2 870,2 -1,4
Käyttötavarakauppa yhteensä 112,5 -8,5 820,7 -9,3
Rautakauppa Suomi 100,5 -6,7 838,3 0,1
Rautakauppa muut maat 138,2 -2,7 984,9 0,3
Rautakauppa yhteensä 238,7 -4,4 1 823,2 0,2
Auto- ja konekauppa yhteensä 78,1 -11,7 740,1 -1,2
Yhteiset toiminnot ja eliminoinnit -14,2 -110,1
Kaikki yhteensä 778,8 -5,6 6 143,9 -2,1
Suomi yhteensä 620,8 -5,7 4 993,0 -2,8
Muut maat yhteensä 158,0 -5,2 1 151,0 1,3
Kaikki yhteensä 778,8 -5,6 6 143,9 -2,1

Muutos-% kertoo muutoksen edellisen vuoden vastaavaan kauteen.

Elokuussa 2014 oli Keskon tukkumyynnissä Suomessa myyntipäiviä 21 eli yksi vähemmän kuin edellisenä vuonna. Yhteensä tammi-elokuussa myyntipäiviä on ollut kaksi vähemmän kuin edellisenä vuonna. Vähittäismyyntipäiviä oli elokuussa 31 eli yhtä monta kuin edellisenä vuonna. Yhteensä tammi-elokuussa vähittäismyyntipäiviä on ollut yhtä monta kuin edellisenä vuonna.

Kesko julkistaa ennakkotiedon K-ryhmän vähittäismyynnistä vuosineljänneksittäin osavuosikatsauksen yhteydessä.

Lisätietoja antaa talousjohtaja Eva Kaukinen, puh. 010 53 22338.

Kesko Oyj

Merja Haverinen