Outokumpu toimittaa 800 tonnia erikoispinnoitettua terästä Baosteel-konsernin pääkonttoreihin Kiinassa

OUTOKUMPU OYJ
LEHDISTÖTIEDOTE
15.9.2014 klo 11.00

Outokummun ja kiinalaisen Baosteel-konsernin yhteisyritys SKS toimittaa 800 tonnia ruostumatonta terästä Baosteelin pääkonttoreihin, jotka rakennetaan Shanghaihin ja Guangzhouhun Kiinaan. Baosteelin pääkonttori Shanghaissa koostuu kolmesta rakennuksesta ja julkisivuja on noin 48 000 neliömetriä. Guangzhouhun rakennetaan Baosteelin 140 metrin korkuinen eteläinen pääkonttori. Molemmat projektit alkoivat viime vuonna, ja niiden odotetaan valmistuvan vuonna 2016.

Outokummun Aasian liiketoimintojen vetäjä Austin Lu: “Rakennukset antavat mahdollisuuden Baosteelille osoittaa osaamistaan rakennusmateriaalien toimittajana ja Outokummulle ruostumattomien terästen ominaisuuksien asiantuntijana. Sekä Baosteelille että arkkitehdeille on erittäin tärkeää, että valitut rakennus­materiaalit ovat täydellisessä tasapainossa materiaalien toimivuuden, esteettisyyden ja kestävän kehityksen kannalta.”

Molemmat projektit on suunnitellut Pelli Clarke Pelli Architects (PCPA). Heidän suunnitelmiensa pohjalta on toteutettu useita tunnettuja maamerkkejä, kuten World Financial Center New Yorkissa ja Petronas Towers Malesiassa. PCPA haluaa välittää rakennuttajan arvot arkkitehtuurinsa kautta, ja tästä syystä PCPA:n vaatimukset materiaalin valinnalle ja ulkonäölle olivat tiukat.

PCPA sanoo: “Parhaassa tapauksessa rakennukset ovat näyttäviä, ympäristön kannalta kestäviä ja vähentävät valosaastetta. Ymmärrämme hyvin ruostumattoman teräksen edut julkisivurakentamisessa. Meillä on myös hyvin korkeat vaatimukset ruostumattoman teräksen laadulle. Nämä vaatimukset huomioon ottaen olemme usean vertailukierroksen jälkeen päätyneet käyttämään julkisivussa SKS:n teräslajia 316L, ja teräslevyn pinnanlaaduksi valittiin Linen25.”

Baosteel toimittaa kuumanauhat SKS:lle, joka muokkaa 316L-teräkseen Linen25-pinnan. Materiaali valikoitui Baosteelin pääkonttoreiden useiden julkisivujen verhoilumateriaaliksi ylivoimaisen korroosion- ja kulutuksenkeston, lujuuden ja erittäin pitkän elinkaaren ansiosta. Levyistä valmistetut julkisivut eivät myöskään vaadi juurikaan huoltoa. Lisäksi valittu pinnanlaatu heijastaa valoa tasaisesti kaikista suunnista, jonka ansiosta valosaasteen määrä ei lisäänny. Baosteel tukee näiden materiaaliominaisuuksien ansiosta kestävää kehitystä kustannustehokkaalla tavalla.

Austin Lu sanoo: “Baosteelin pääkonttoriprojekti on meille erittäin tärkeä. Korkealaatuisten tuotteiden toimittaminen on vain puolet tavoitteestamme. Haluamme myös työskennellä tiiviisti asiakkaidemme ja yhteistyökumppaneidemme kanssa, jotta he saavat täyden hyödyn Outokummun teknisestä osaamisesta ja tuotteesta.”

Lisätietoja:

Konserniviestintä, puh. 050 346 6556

Outokumpu Oyj

Outokumpu on ruostumattoman teräksen markkinajohtaja maailmassa. Valmistamme edistyksellisiä materiaaleja, jotka ovat tehokkaita, kestäviä ja kierrätettäviä ja auttavat siten rakentamaan maailmaa, joka kestää ikuisesti. Sata vuotta sitten keksitty ruostumaton teräs on ihanteellinen materiaali kestäviin ratkaisuihin vaativissa käyttökohteissa aina ruokailu- ja sairaalavälineistä siltoihin ja energialaitoksiin: se on 100-prosenttisen kierrätettävä, korroosion-kestävä, hygieeninen ja vahva materiaali, jota ei tarvitse huoltaa. Outokummun palveluksessa on yli 12 000 ammattilaista yli 30 maassa. Konsernin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osake on listattu NASDAQ OMX Helsingissä. www.outokumpu.fi

Baosteel 15092014 FIN.pdf Example of Linen25 finish RGB 300dpi.jpg