Outokumpu esittelee osaamistaan rakennusten ruostumattomien teräspintojen asiantuntijana Kiinassa ja Saksassa

OUTOKUMPU OYJ
LEHDISTÖTIEDOTE
17.9.2014 klo 14.15

Outokumpu on tänään esitellyt korkealaatuisten teräspintojen valikoimaansa tapahtumissa Saksassa ja Kiinassa ja osoittanut samalla, miksi ruostumatonta terästä käytetään yhä useammin vaativissa rakennushankkeissa.

Outokumpu esitteli molemmissa tapahtumissa kolme uusinta tuotettaan: 2R2 on erittäin heijastava sileä pinnanlaatu, jota voidaan valmistaa suuria määriä, Gritline on kirkas pinnanlaatu, jonka ominaisuuksia valssaus parantaa entisestään, ja Laser on uusi epäsäännöllisesti kuvioitu pinnanlaatu, joka luo kaikista kulmista tarkasteltuna yhdenmukaisen pinnan, ja sopii siksi erityisesti suuriin julkisivuelementteihin.

Outokummun toimitusjohtaja Mika Seitovirta sanoi puheessaan arkkitehdeille, suunnittelijoille ja materiaalin valinnasta vastaaville henkilöille Dillenburgissa Saksassa: “Ruostumaton teräs on halutuin materiaali nykyaikaisiin rakennuksiin sen mekaanisen vahvuuden, korroosionkeston, esteettisyyden ja kustannus­tehokkuuden ansiosta. Se soveltuu hyvin äärimmäisiin sääolosuhteisiin eikä tarvitse juurikaan huoltoa.”

Sekä Dillenburgissa että Shanghaissa nähtiin Outokummun laaja pinnanlaatuvalikoima. Monet näistä pinnoista ovat käytössä maailman tunnetuimmissa rakennuksissa, kuten Chrysler Buildingissa ja One World Trade Centerissä New Yorkissa sekä Ping An -finanssikonsernin uudessa pääkonttorissa Shenzhenissä Kiinassa. Vastikään Outokumpu kertoi toimittavansa 800 tonnia erikoispinnoitettua ruostumatonta terästä Baosteelin pääkonttoreiden julkisivuihin Shanghaihin (julkisivua 48 000 neliömetriä) ja Guangzhouhun Kiinaan.

Seitovirta sanoo: “Nämä vaikuttavat rakennukset ovat enemmän kuin vain kaunista arkkitehtuuria. Ne kertovat korkealaatuisen ruostumattoman teräksen hyödyistä ja Outokummun ainutlaatuisesta asiantuntemuksesta materiaalin kehittäjänä.”

Chrysler Building on hyvä esimerkki siitä, kuinka vähän ruostumatonta terästä tarvitsee huoltaa. Rakennus valmistui vuonna 1930. Silti muutamaa teräspaneelia lukuun ottamatta ruostumattomasta teräksestä tehty katto on alkuperäinen, eikä sitä ole pesty kuin kahdesti. One World Trade Centeriä varten Outokumpu suunnitteli täysin uuden pinnalaadun, jonka epäsäännöllinen kuviointi täyttää arkkitehdin tiukat vaatimukset näyttävälle teräspinnalle. Marina Bayn Helix-silta Singaporessa on malliesimerkki duplex-terästen lujuudesta ja korroosionkestosta, joiden ansiosta silta pysyy upeana kuumassa ja kosteassa meri-ilmastossa vähäisellä huollolla.

Ruostumattoman teräksen pienten elinkaarikustannusten lisäksi Seitovirta korosti teknisen osaamisen ja asiakkaiden tukemisen merkitystä: “Vaatimukset kustannustehokkaille, toimiville, kestävän kehityksen mukaisille rakennuksille kasvavat jatkuvasti. Ne ruostumattoman teräksen toimittajat, jotka pystyvät tarjoamaan teknistä osaamista, innovaatioita ja tukea projektin alusta loppuun saakka tulevat olemaan kärkikastia. Outokumpu on yksi näistä toimittajista; se, joka vie rakennukset uudelle tasolle.”

Lisätietoja:

Konserniviestintä, puh. 050 346 6556

Outokumpu Oyj

Outokumpu on ruostumattoman teräksen markkinajohtaja maailmassa. Valmistamme edistyksellisiä materiaaleja, jotka ovat tehokkaita, kestäviä ja kierrätettäviä ja auttavat siten rakentamaan maailmaa, joka kestää ikuisesti. Sata vuotta sitten keksitty ruostumaton teräs on ihanteellinen materiaali kestäviin ratkaisuihin vaativissa käyttökohteissa aina ruokailu- ja sairaalavälineistä siltoihin ja energialaitoksiin: se on 100-prosenttisen kierrätettävä, korroosion-kestävä, hygieeninen ja vahva materiaali, jota ei tarvitse huoltaa. Outokummun palveluksessa on yli 12 000 ammattilaista yli 30 maassa. Konsernin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osake on listattu NASDAQ OMX Helsingissä. www.outokumpu.fi

Surface Finish Day and Tall buildings conference 17092014 FIN.pdf Chrysler-Building-New-York.jpg One-World-Trade-Center-New-York.jpg