EXINI: Nya BSI-resultat presenteras på cancerkonferens

Lund, Sverige, 2014-09-22 08:45 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Nya BSI-resultat har tagits fram med mjukvaran, EXINI boneBSI, inom ramen för ett prostatacancerprojekt. Resultaten ska presenteras på den medicinska vetenskapskonferensen “European Society for Medical Oncology (ESMO) 2014 Congress” som hålls i Madrid, Spanien, den 26 - 30 september. Projektet gäller EXINIs biomarkör BSI (Bone Scan Index) och en ny läkemedelskandidat för behandling av prostatacancer.

Prostatacancer sprider sig till skelettet och skelettscintigrafi används för att följa detta. Med EXINIs unika BSI-beräkning får läkarna ett mått på hur mycket cancern har spridit sig, vilket har stor betydelse för prognosen. Den förändring i BSI, som noterades under behandlingen av patienter med metastaserande kastrations-resistent prostatacancer i den aktuella studien, visade att BSI fungerar som markör för läkemedlets kliniska effekt.

www.webges.com

”Studien visar att kvantifiering av skelettmetastaser med BSI är ett värdefullt komplement till traditionella metoder för att utvärdera effekterna av läkemedel mot metastaserande prostatacancer.” säger Magnus Aurell, CEO, EXINI Diagnostics AB.

Mer om Bone Scan Index (BSI):
BSI är en imaging biomarkör som tillhandahåller snabb, säker och kvantifierbar information för bättre diagnosticering och stratifiering samt bättre kontroll av behandlingsrespons och prognostisering vid vård av patienter med skelettmetastaserad prostata- eller bröstcancer.

BSI har också visat sig värdefull vid läkemedelsutveckling, därmed framstår Bone Scan Index lika viktig för det kliniska flödet i sjukvården som vid framställningen av nya behandlingsmetoder och mediciner. EXINI boneBSI är den enda mjukvaran som kan beräkna BSI-värdet för båda dessa ändamål.

www.bonescanindex.org
www.exini.com/software-bone-bsi/
www.esmo.org

För mer information, vänligen kontakta:
Magnus Aurell, CEO
E-post: magnus.aurell@exini.com

Om EXINI Diagnostics AB (publ)
EXINI Diagnostics AB (publ) erbjuder kvalificerade lösningar för medicinskt beslutsstöd till sjukhus över hela världen. Systemet bygger på avancerad bildanalys genom att artificiell intelligens tolkar medicinska digitala bilder och ger diagnosförslag. Därmed fungerar systemet som beslutsstöd för den diagnosticerande läkaren. EXINI arbetar med produkter för diagnos inom frekventa folksjukdomar såsom cancer, kranskärlssjukdom, demens och Parkinsons sjukdom. Bolaget grundades 1999 av professor Lars Edenbrandt. EXINI är listat på NASDAQ OMX First North och har ca 600 aktieägare. Huvudägare är Bo Håkansson. Certified Adviser är Consensus.

________________________________________________________________________
         EXINI Diagnostics AB, Ideon Science Park, Scheelevägen 27, SE-223 70 Lund, Sweden
         Phone: +46 46 286 54 20, Fax: +46 46 286 54 29, info@exini.com, www.exini.com

EXINI news Orion abstract ESMO SVE 2014-09-22.pdf