Kesko tavoittelee kilpailukykyisempää monikanavaista käyttötavarakauppaa

KESKO OYJ PÖRSSITIEDOTE 24.09.2014 KLO 09.00 1(1)

Kesko tavoittelee kilpailukykyisempää monikanavaista käyttötavarakauppaa

Käyttötavara- ja rautakaupassa verkkokaupan ja sähköisten palvelujen merkitys on kasvanut voimakkaasti ja kilpailukyvyn parantaminen edellyttää voimakasta uudistumista. Vastatakseen näihin vaatimuksiin Kesko hakee synergiahyötyjä erityisesti sähköisten palvelujen tuottamisessa ja konseptien kehityksessä. Samalla luodaan edellytyksiä kannattavuuden parantamiseksi ja arvioidaan organisaatiorakennetta, suunnitellaan rauta- ja käyttötavaratoimialojen yhdistämistä sekä nykyisin käyttötavaratoimialaan kuuluvan K-citymarket Oy:n käyttötavarakaupan yhdistämistä Ruokakeskoon.

Tavoitteena on tarjota asiakkaille monikanavaiset rakentamisen, sisustamisen ja käyttötavaratuotteiden kaupat ja palvelut. Voimavarojen suunnitellulla yhdistämisellä tavoitellaan parempaa asiakkaiden tyytyväisyyttä sekä kilpailukyvyn ja kannattavuuden parantamista. Keskon ruokakaupan myynti vuositasolla on noin 4,4 miljardia euroa, rautakaupan vuosimyynti noin 2,7 miljardia euroa ja käyttötavarakaupan vuosimyynti noin 1,4 miljardia euroa. 30.6.2014 ruokakaupassa työskenteli 4 035, rautakaupassa 10 520 ja käyttötavarakaupassa 8 111 henkilöä.

Muutosten tarkempi suunnittelu tehdään ja tarvittavat yhteistoimintaneuvottelut käydään loppuvuoden 2014 kuluessa. Kesko-konsernin raportointi on tarkoitus toteuttaa siten, että 1.1.2015 alkaen raportoitavat segmentit olisivat päivittäistavarakauppa, rauta- ja erikoistavarakauppa sekä auto- ja konekauppa. Kesko julkistaa vuoden 2015 ensimmäisen vuosineljänneksen aikana uuden raportointirakenteen mukaiset vertailutiedot.

Rauta- ja erikoistavarakaupan suunnittelusta vastaa toimitusjohtaja Terho Kalliokoski ja päivittäistavarakaupan suunnittelusta toimitusjohtaja Jorma Rauhala.

Lisätietoja:
Pääjohtaja Matti Halmesmäki, Kesko Oyj, puh. 010 53 22202