UPM Kaukaan saha valmistanut yli 17 miljoonaa sahatavarakuutiota

(UPM, Helsinki, 30.9.2014 klo 11.00) – UPM Kaukaan saha Lappeenrannassa on tuottanut vuosina 1959­-2014 yhteensä 17 miljoonaa kuutiota mänty- ja kuusisahatavaraa. Sahan 17 000 000. sahatavarakuutio valmistui syyskuun puolivälissä ja se luovutettiin eilen hirsitalovalmistaja Honkarakenteelle. Honkarakenne on UPM Timberin merkittävä asiakas, jolle on toimitettu sahatavaraa Kaukaalta lähes kahdenkymmenen vuoden ajan. UPM:n sahatavaraa käytetään Honkarakenteen hirsitalojen rakenteissa ja verhouksissa.

”UPM Kaukaan saha on yksi Suomen suurimmista ja pisimpään toimineista sahoista. Nyt saavutettu 17 miljoonan kuution kokonaistuotanto on osoitus toiminnan pitkäjänteisyydestä ja kehittymisestä vuosien saatossa. Sahalla on merkittävä rooli UPM Timberin sahatavaratuotannossa sekä UPM Kaukaan tehdasintegraatin osana. Panostamme myös jatkossa laadukkaisiin tuotteisiin ja kestäviin asiakassuhteisiin”, kertoo UPM Kaukaan sahan johtaja Lauri Kunnas.

”Honkarakenne tunnetaan korkeasta laadusta ja luotettavuudesta. Pääraaka-aineemme on laadukkain mänty sertifioiduista suomalaisista metsistä. Honka on suomalainen avainlipputuote ja saamme käyttää hirsitaloissamme PEFC-merkkiä. UPM:n sahatavara täyttää raaka-aineelle asettamamme kriteerit erinomaisesti, mistä pian 20 vuotta kestänyt yhteistyö kertoo”, sanoo Honkarakenteen toimitusjohtaja Mikko Kilpeläinen.

Vuonna 1958 perustettu Honkarakenne on yksi maailman kokeneimmista hirsitalovalmistajista. Yritys on toimittanut 80 000 hirsitaloa eri puolille maailmaa. Honkarakenteen talot suunnitellaan ja valmistetaan Karstulassa, Keski-Suomessa.

UPM Kaukaan saha sijaitsee Lappeenrannassa UPM:n tehdasintegraatissa. Sahalla on noin 160 työntekijää ja sen vuosittainen tuotantokapasiteetti on 530 000 kuutiota sahatavaraa. Kaukaan saha käyttää raaka-aineenaan mänty- ja kuusitukkia. Sen edeltäjä, Lauritsalan saha, perustetiin vuonna 1891.

Lisätietoja antavat:
Lauri Kunnas, Johtaja, UPM Kaukaan saha, puh. 040 582 8359
Mikko Kilpeläinen, Toimitusjohtaja, Honkarakenne, puh. 050 542 5884

UPM Timber valmistaa korkealuokkaista mänty- ja kuusisahatavaraa mm. rakennus-, huonekalu- ja puusepänteollisuuteen. Timberin sahat sijaitsevat Pietarsaaressa (Alholma), Lappeenrannassa (Kaukas), Juupajoella (Korkeakoski) ja Porissa (Seikku). Vuosittainen tuotantokapasiteetti on 1,5 miljoonaa kuutiota sahatavaraa. www.upmtimber.fi

UPM Kaukas on monipuolinen metsäteollisuuden tehdasintegraatti, johon kuuluvat sellu- ja paperitehdas sekä saha ja syksyllä 2014 uusiutuvan dieselin tuotannon aloittava biojalostamo. Lisäksi Kaukaalla sijaitsee UPM:n Pohjois-Euroopan tutkimuskeskus sekä puunhankinnan ja metsäpalveluiden Itä-Suomen keskuskonttori. Kaukaalla on noin 1200 UPM:n työntekijää.

UPM, Viestintä
Media Desk, puh. 040 588 3284