Stockmannin strategiaprosessi etenee

Helsinki, Suomi, 2014-10-02 08:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- STOCKMANN Oyj Abp, Pörssitiedote 2.10.2014 klo 09.00 EET

Stockmannilla on käynnissä konsernin strategian arviointi- ja muutosprosessi. Yhtiö ottaa 1.1.2015 alkaen käyttöön uuden rakenteen, jonka mukaisesti toiminta jakautuu kolmeen liiketoimintayksikköön: Stockmann Retail, Real Estate ja Fashion Chains. Stockmann Retail -yksikössä keskitytään entistä enemmän kehittämään Stockmannin tavarataloja ja stockmann.com-verkkokauppaa, joka on kasvanut nopeasti Suomen markkinoilla. Real Estate -yksikön tavoitteena on tilankäytön tehostaminen konsernin omistamissa kiinteistöissä. Muotiketjut-yksikössä parhaimmat kehitysmahdollisuudet ovat yhtiön mielestä Lindexillä, jolla on toimintaa 16 maassa.

Osana strategiaprosessia Stockmann selvittää strategisia vaihtoehtoja muille vähittäiskaupan toiminnoilleen, joita ovat Hobby Hall ja Seppälä. Hobby Hallin etäkauppatoiminnalle etsitään uutta omistajaa. Hobby Hallin vuosittainen liikevaihto on noin 100 miljoonaa euroa ja sillä on yli puoli miljoonaa kanta-asiakasta Suomessa. Seppälän osalta hallitus on päättänyt sulkea Seppälän jäljellä olevat 16 myymälää Venäjällä loppuvuoden 2014 ja vuoden 2015 aikana.

Uusi hallitus Lindexille

Lindexin tavoite on olla aidosti globaali muotibrändi ja laajentua menestyksekkäästi kansainvälisillä markkinoilla. Tämän strategian tukemiseksi AB Lindexille on valittu operatiivinen hallitus yhtiön ylimääräisessä yhtiökokouksessa. Uudessa hallituksessa on kolme jäsentä, jotka edustavat Stockmannia, ja kaksi yhtiöstä ja sen merkittävistä osakkeenomistajista riippumatonta jäsentä. Tavoitteena on valita vielä yksi riippumaton hallituksen jäsen loppuvuoden aikana. Aiemmin Lindexin hallitus koostui Stockmann-konsernin johdon edustajista.

Uusi hallituksen puheenjohtaja on Per Sjödell, joka on Stockmannin hallituksen jäsen ja Fiskars Swedenin toimitusjohtaja. Stockmannin talousjohtaja Pekka Vähähyyppä sekä hallituksen jäsen, strategiajohtaja Kjell Sundström edustavat myös Stockmannia hallituksessa.

Tracy Stone ja Rossana Mariano on valittu hallitukseen tuomaan mukanaan laajaa kokemusta muoti- ja vähittäiskaupasta sekä kansainvälisestä laajentumisesta. Tracy Stone (s. 1962), Ison-Britannian kansalainen, työskentelee GANTin kansainvälisenä myyntijohtajana. Hän on aiemmin työskennellyt GANT UK:n toimitusjohtajana, House of Fraserin kosmetiikkaliiketoiminnan johtajana, SpaceNK:n myynti- ja vähittäiskauppajohtajana ja Selfridgesin vähittäiskauppatoimintojen päällikkönä. Rossana Mariano (s. 1962), Ruotsin kansalainen, on Ruotsin johtavan lifestyle-viestintätoimiston RMPR:n toimitusjohtaja ja perustaja. Hänellä on pitkä kokemus muoti- ja mediatoimialoista mm. Damernas Värld -lehden, H&M:n ja Nordiska Kompanietin (NK) palveluksessa sekä neuvonantajana asiakkaille kuten Louis Vuitton, Canada Goose, Gudrun Sjödén, ja L’Occitane.

Caroline Kull Magnusson ja Ann-Britt Neckvall jatkavat hallituksessa työntekijöiden edustajina, ja heidän varajäsenenä jatkaa Clary Erenmalm.

Strategiaprosessi jatkuu vuoden 2014 loppuun

Stockmann-konsernin uusi strategia hyväksytään vuoden loppuun mennessä. Uuden toimitusjohtajan nimittäminen etenee suunnitelman mukaisesti strategiatyön rinnalla.

Lisätietoja:
Kaj-Gustaf Bergh, hallituksen puheenjohtaja, puh. 040 524 7730