Fortum myy Grangemouthin voimalaitoksen Isossa-Britanniassa Ineokselle

Espoo, Suomi, 2014-10-02 10:15 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- FORTUM OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 2.10.2014

Fortum on sopinut myyvänsä Isossa-Britanniassa sijaitsevan tytäryhtiönsä, Grangemouth CHP Limitedin, pitkäaikaiselle asiakkaalleen INEOS Industries Holdings Limitedille. Grangemouth CHP Limited operoi ja omistaa maakaasua polttoaineena käyttävän sähkön- ja lämmön yhteistuotantolaitoksen, joka sijaitsee Grangemouthissa Skotlannissa.

Grangemouthin voimalaitos aloitti toimintansa vuonna 2001. Sen sähköntuotantokapasiteetti on 145 megawattia ja lämmöntuotantokapasiteetti 257 megawattia. Voimalaitos tuottaa sähköä ja höyryä Ineoksen petrokemian laitokselle. Ylimääräinen sähkö myydään kansalliseen verkkoon. Fortum jatkaa voimalaitoksen käyttö- ja kunnossapitopartnerina.

"Grangemouth on erittäin tehokas ja moderni voimalaitos. Ineos aikoo kehittää Grangemouthin jalostamoaan pitkäjänteisesti, joten tämä oli hyvä tilaisuus molemmille yhtiöille. Jatkamme erittäin mielellämme hyvää yhteistyötämme Ineoksen kanssa huolehtimalla laitoksen käyttö- ja kunnossapitotoiminnasta jatkossakin", kertoo johtaja Sasu Valkamo Fortumin Nuclear and Thermal Power -divisioonasta.

Kokonaiskauppahinta on noin 54 miljoonaa puntaa (noin 70 miljoonaa euroa). Myynnillä on positiivinen vaikutus Fortumin Power and Technology -segmentin taloudelliseen tulokseen. Lopullinen myyntivoitto raportoidaan segmentin vuoden 2014 neljännen neljänneksen tuloksessa.

Kauppa on osa Fortumin lokakuussa 2012 aloittamaa tehostamisohjelmaa, jonka yhtenä tavoitteena on luopua yhtiön ydinliiketoimintojen ulkopuolisista toiminnoista. Fortumin strategian ytimessä on vahva osaaminen hiilidioksidipäästöttömässä vesi- ja ydinvoimatuotannossa sekä tehokkaassa sähkön ja lämmön yhteistuotannossa. Toimimme sähkömarkkinoilla ja kehitämme sähkönmyyntiin liittyvää liiketoimintaa tarjoamalla asiakkaillemme myös uusia, älykkäitä tuotteita ja palveluja energiankäytön tehostamiseen.

Fortum Oyj

Lisätietoja:
Sasu Valkamo, Nuclear and Thermal Power Division, Fortum puh. 050 453 2232

Fortum
Fortumin toiminnan tarkoitus on tuottaa energiaa, joka edesauttaa nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Vastaamme asiakkaidemme tarpeisiin tuottamalla, myymällä ja jakelemalla sähköä ja lämpöä sekä tarjoamalla energia-alan asiantuntijapalveluja. Yhtiön toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, Baltiaan, Venäjälle ja Puolaan. Vuonna 2013 Fortumin liikevaihto oli 6,1 miljardia euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 1,6 miljardia euroa. Konsernissa työskentelee noin 8 800 henkilöä. Fortum Oyj:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä. www.fortum.com/fi