Justering af forventninger

I forbindelse med halvårsregnskabet for første halvår 2014 kunne cBrain notere en særdeles tilfredsstillende udvikling, hvor fortsat salg til eksisterende kunder samt en række nye ordrer sikrede selskabet en pæn vækst og indtjening.

cBrain kan nu notere, at selskabet er kommet godt fra start i andet halvår med en fortsat god ordreindgang samt en god fremdrift i forbindelse med leverance af de indgåede ordrer.

For regnskabsåret 2014 har cBrain tidligere udmeldt en forventning om et uændret omsætningsniveau, hvilket senest blev gentaget i forbindelse med halvårsregnskabet per 30/6-2014. På baggrund af den positive udvikling justeres denne forventning nu til en forventning om en omsætningsvækst for regnskabsåret 2014 på 15-20%.

For regnskabsåret 2014 har cBrain tidligere udmeldt en forventning om et positivt resultat, hvilket senest blev gentaget i forbindelse med halvårsregnskabet per 30/6-2014. På baggrund af den fortsat positive udvikling har cBrain efterfølgende vedtaget at øge sine investeringer både i Danmark og internationalt. Dette medfører et højere omkostningsniveau i andet halvår, hvorfor den øgede omsætning kun delvist afspejles i en øget indtjening. Som følge heraf øger cBrain sin forventning til indtjening (EBT) fra en udmelding om et positivt resultat til en opdateret udmelding om en indtjening (EBT) på ca. 15% for regnskabsåret 2014, svarende til vækst i indtjening (EBT) på ca. 20% i regnskabsåret 2014 forhold til regnskabsåret 2013.

Forventningen til omsætningsvækst og indtjening er behæftet med en sædvanlig usikkerhed. Dette skyldes, at en stor del af cBrains leverancer er baseret på længerevarende projekter, hvor projekter indtægtsføres i takt med at leverancen gennemføres. Den hastighed, som projekterne gennemføres med, afhænger af kundens ønsker til tidsplan samt adgang til timeressourcer i form af medarbejdere hos både cBrain og hos den enkelte kunde. Samtidig er både kundens ønsker til tidsplan og ressourceprioritering forhold, som løbende kan ændres undervejs i projekterne og dermed påvirke indtægtsføringstidspunktet for de enkelte projekter.

cBrains leverancer på det danske marked består af softwarelicenser og timeydelser. Når det er muligt at opnå en højere omsætning i Danmark end oprindeligt forventet, skyldes det (udover en fortsat pæn ordreindgang), at softwarelicenser kommer til at udgøre en større del af salget i 2014 end i de tidligere år, hvorved omsætningen kan øges uden yderligere timeressourcer. Et forhold som bl.a. skyldes, at F2-standardproduktet og F2-udvidelsesmoduler bliver stadig nemmere at implementere og tage i brug, hvorfor F2-leverancerne kræver færre timer.

Den øgede omsætning hidrører fra aktiviteterne på det danske marked. cBraininvesterer fortsat en del af sine ressourcer i etablering af en international afsætningskanal, herunder bl.a. etablering af den første F2-cloud-løsning i Tyskland. cBrains ledelse har fortsat fokus på at tiltrække og fastholde tilstrækkelige ressourcer til at kunne understøtte både de danske aktiviteter og den internationale satsning med henblik på at eksekvere selskabets strategi.

Per Tejs Knudsen, CEO

Anne Dorthe Hermansen ir@cbrain.dk - +45 40118608