WEST: Fortsatta leveranser av nästa generations kortterminaler till ABSA Bank på en växande marknad

Moderniseringen av kassautrustningen vid de nationella bankkontoren i Sydafrika hos ABSA Bank fortsätter. West International har enligt plan erhållit ytterligare order på nästa generations kortterminaler som hjälper banken att klara nya och hårdare säkerhetskrav från kortindustrin (PCI och EMV).

Det som föregått det nu pågående utbytet av kortterminaler på bankkontoren är drygt ett års utvecklingsarbete där West har gått igenom bankens tester och erhållit godkännande för kortterminalen WestInt® 8006. Kortterminalerna uppfyller de högsta säkerhetskraven och har stöd för kommande mobila kortbetalningar genom NFC-teknik (Near Field Communication).

Ordervärdet uppgår till drygt 4 Mkr och leveranserna av utrustningen går som tidigare via bolagets systemintegratör i Sydafrika, Bullion IT. Tillsammans med tidigare order kommer kortterminaler till ett värde av drygt 8 Mkr att levereras till Sydafrika under det fjärde kvartalet 2014.

”Sydafrika är en mycket intressant marknad när det gäller betalningar. Idag finns ca 250 tusen kortterminaler i bruk i landet. Inom ett par år kommer denna siffra ha ökat fyra gånger till en miljon. Det känns väldigt spännande att kunna vara med på denna resa”, säger Sten Karlsson, vd West International AB.

För ytterligare information kontakta:

Sten Karlsson, vd West International AB
Mobil: 070-555 6065