Keskon myynti syyskuussa 2014

KESKO OYJ PÖRSSITIEDOTE 14.10.2014 KLO 09.00 1(2)

Keskon myynti syyskuussa 2014

Kesko-konsernin myynti ilman arvonlisäveroa oli syyskuussa 2014 yhteensä 767,3 milj. euroa ja se laski 1,1 %.

Keskon ruokakaupan myynti oli syyskuussa 358,7 milj. euroa ja se kasvoi 1,1 % edellisestä vuodesta. Toimituspäiviä oli yksi enemmän kuin edellisenä vuonna.

Käyttötavarakaupan myynti oli syyskuussa 110,2 milj. euroa ja se laski 9,9 %.
Myynnin kehitykseen vaikutti erityisesti tavaratalokaupan myynnin lasku, joka osaltaan johtui Anttila-tavaratalojen sulkemisista elokuussa. Myynti kasvoi Indoorissa.

Rautakaupan myynti oli syyskuussa 240,0 milj. euroa ja se kasvoi 0,5 %. Paikallisissa valuutoissa myynti kasvoi 1,4 %. Kotimaassa myynti laski 2,6 %. Ulkomailla myynti kasvoi euromääräisesti 2,8 % ja paikallisissa valuutoissa 4,4 %.

Auto- ja konekaupan myynti oli syyskuussa 74,2 milj. euroa ja se laski 3,3 %. VV-Auton myynti oli syyskuussa 56,7 milj. euroa ja se laski 5,8 %. Konekeskon myynti syyskuussa oli 17,6 milj. euroa ja se kasvoi edellisestä vuodesta 5,6 %.

Kesko-konsernin myynti euroina ilman arvonlisäveroa syyskuussa 2014:

Syyskuu 2014 1.1. - 30.9.2014
  Milj. e Muutos, % Milj. e Muutos, %
Ruokakauppa yhteensä 358,7 1,1 3 228,8 -1,1
Käyttötavarakauppa yhteensä 110,2 -9,9 930,9 -9,3
Rautakauppa Suomi 100,2 -2,6 938,5 -0,2
Rautakauppa muut maat 139,8 2,8 1 124,7 0,6
Rautakauppa yhteensä 240,0 0,5 2 063,2 0,3
Auto- ja konekauppa yhteensä 74,2 -3,3 814,3 -1,4
Yhteiset toiminnot ja eliminoinnit -15,9   -126,1
Kaikki yhteensä 767,3 -1,1 6 911,2 -2,0

Suomi yhteensä 611,3 -2,1 5 604,3 -2,7
Muut maat yhteensä 155,9 3,1 1 306,9 1,5
Kaikki yhteensä 767,3 -1,1 6 911,2 -2,0

Muutos-% kertoo muutoksen edellisen vuoden vastaavaan kauteen.

Syyskuussa 2014 oli Keskon tukkumyynnissä Suomessa myyntipäiviä 22 eli yksi enemmän kuin edellisenä vuonna. Yhteensä tammi-syyskuussa myyntipäiviä on ollut yksi vähemmän kuin edellisenä vuonna. Vähittäismyyntipäiviä oli syyskuussa 30 eli yhtä monta kuin edellisenä vuonna. Yhteensä tammi-syyskuussa vähittäismyyntipäiviä on ollut yhtä monta kuin edellisenä vuonna.

Kesko julkistaa ennakkotiedon K-ryhmän vähittäismyynnistä vuosineljänneksittäin osavuosikatsauksen yhteydessä.

Lisätietoja antaa talousjohtaja Eva Kaukinen, puh. 010 53 22338.

Kesko Oyj

Merja Haverinen