Stockmann-konsernin uusi tulosennuste vuodelle 2014, liikevaihto syyskuussa ja Hullut Päivät -kampanja lokakuussa

Helsinki, Suomi, 2014-10-14 16:30 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- STOCKMANN Oyj Abp, Pörssitiedote 14.10.2014 klo 17.30 EET

Stockmannilla on käynnissä strategiaprosessi, jonka tavoitteena on pitkän aikavälin kilpailukyvyn ja kannattavuuden parantaminen. Prosessin lopputuloksella ei kuitenkaan ole vaikutusta vielä vuoden 2014 tulokseen. Stockmannin tavaratalojen Hullut Päivät -kampanja saavutti suhteellisen hyvän myyntituloksen lokakuussa, mutta syyskuussa liikevaihto ja liiketulos olivat alhaisella tasolla kaikissa liiketoiminnoissa.

Arvioitua heikomman tuloskehityksen takia, erityisesti Seppälän liiketoiminnassa, ja loppuvuoden epävarmojen näkymien vuoksi Stockmannin koko vuoden tulosennustetta on muutettu. Stockmann arvioi nyt, että konsernin liiketulos ilman kertaluonteisia eriä tulee olemaan tappiollinen vuonna 2014.

Aiempi tulosennuste vuodelle 2014 (julkistettu 12.6.2014):
Stockmann arvioi, että konsernin euromääräinen liikevaihto vuonna 2014 laskee vuoteen 2013 verrattuna. Konsernin liikevoiton vuonna 2014 odotetaan olevan merkittävästi heikompi kuin vuonna 2013.

Hullut Päivät -kampanjan liikevaihto lokakuussa 2014

Tavaratalojen ja verkkokaupan Hullut Päivät -kampanja 8.–12. lokakuuta saavutti liikevaihdon, joka oli edellisvuoden tasolla vertailukelpoisilla valuuttakursseilla. Verkkokaupan liikevaihto Suomessa jatkoi vahvaa kasvuaan, ja myös kaikkien tavaratalojen tulos oli hyvä verrattuna kesän ja alkusyksyn heikkoon myynnin kehitykseen.

Kampanjan liikevaihto kasvoi Baltian maissa 5 prosenttia. Venäjällä liikevaihto ruplina kasvoi 4 prosenttia, mutta euromääräinen liikevaihto laski 10 prosenttia. Suomessa liikevaihto laski 2 prosenttia, vaikka verkkokaupan myynti kasvoi 33 prosenttia. Yhteensä euromääräinen liikevaihto laski 4 prosenttia heikon ruplan valuuttakurssin takia.

Liikevaihto syyskuussa 2014

Stockmann-konsernin liikevaihto laski edellisvuodesta 13,9 prosenttia ja oli 133,3 miljoonaa euroa syyskuussa 2014. Heikot Venäjän ruplan, Ruotsin kruunun ja Norjan kruunun valuuttakurssit vaikuttivat edelleen negatiivisesti euromääräisen liikevaihtoon. Liikevaihto vertailukelpoisilla valuuttakursseilla laski 10,6 prosenttia.

Tavarataloryhmän liikevaihto kasvoi Baltian maissa, mutta laski Venäjällä ja Suomessa. Liiketoimintayksikön euromääräinen liikevaihto laski 13,6 prosenttia. Liikevaihto laski 13,1 prosenttia Suomessa ja 14,6 prosenttia ulkomailla.

Lindexin liikevaihto laski 6,3 prosenttia vertailukelpoisilla valuuttakursseilla. Euromääräinen liikevaihto laski 11,8 prosenttia valuuttakurssien vaikutuksista johtuen. Seppälän liikevaihto laski 30,1 prosenttia. Venäjällä myymälöiden määrä on puolittunut edellisvuodesta, ja tavoitteena on sulkea loput 16 myymälää vuosien 2014 ja 2015 aikana. Muotiketjut-liiketoimintayksikön liikevaihto yhteensä laski 14,3 prosenttia. Liikevaihto laski 13,7 prosenttia Suomessa ja 14,5 prosenttia ulkomailla.

Syyskuun liikevaihto (ilman ALV:a)

9/2014
Me
Tavarataloryhmä Suomi       50,1 -13,1
Tavarataloryhmä ulkomaat    23,7 -14,6
Tavarataloryhmä yhteensä    73,8 -13,6
Muotiketjut Suomi 10,2 -13,7
Muotiketjut ulkomaat  49,3 -14,5
Muotiketjut yhteensä 59,4 -14,3
Jakamaton 0,0
Suomi yhteensä              60,3 -13,1
Ulkomaat yhteensä       73,0 -14,5
Stockmann yhteensä 133,3 -13,9

Tammi-syyskuun liikevaihto (ilman ALV:a)

1-9/2014
Me
ilman lopetettuja
franchising-toimintoja*
Tavarataloryhmä Suomi       501,8 -10,8 -11,3
Tavarataloryhmä ulkomaat    247,7 -9,8 -9,8
Tavarataloryhmä yhteensä    749,5 -10,5 -10,8
Muotiketjut Suomi 100,0 -9,6 -9,6
Muotiketjut ulkomaat  446,3 -6,8 -6,8
Muotiketjut yhteensä 546,3 -7,3 -7,3
Jakamaton 0,2
Suomi yhteensä              601,9 -10,5 -10,9
Ulkomaat yhteensä       694,0 -7,9 -7,9
Stockmann yhteensä 1 295,9 -9,1 -9,3

Muutos-%: muutos verrattuna edellisen vuoden vastaavaan kauteen.
* Muutos verrattuna liikevaihtoon, jossa ei ole mukana 1.3.2013 lopetettuja Zara-franchising-toimintoja Suomessa.

Lisätietoja:
Pekka Vähähyyppä, talousjohtaja, puh. (09) 121 3351