Caverion toimittaa 33 miljoonan euron arvosta kiinteistötekniikkaa Henninger Turm -uudisrakennukseen Saksassa

Helsinki, 2014-10-15 11:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Caverion Oyj                             Sijoittajauutinen             15.10.2014 klo 12

Caverion toimittaa 33 miljoonan euron arvosta kiinteistötekniikkaa Henninger Turm -uudisrakennukseen Saksassa

Caverion on sopinut kiinteistökehittäjä Actris Henninger Turm GmbH & Co. KG:n kanssa lämmitys-, viemäröinti-, jäähdytys-, ilmanvaihto-, turvallisuus-, automaatio- ja sähköjärjestelmien toimittamisesta uuteen Henninger Turm -uudisrakennukseen Saksan Frankfurt am Mainissa. Hankkeen arvo on 33 miljoonaa euroa ja se sisältää projektitoteutuksen. Työt alkavat joulukuussa 2014 ja ne valmistuvat arviolta vuoden 2016 loppuun mennessä.

Uusi pilvenpiirtäjä korvaa kaupungin entisenä maamerkkinä toimineen Henninger panimon tornin. Uusi rakennus noudattaa historiallisen edeltäjänsä muotoa ja bruttokerrosalaksi tulee 77 000 neliöitä. 40 kerrokseen rakennetaan 207 luksusasuntoa, joiden asuinpinta-ala on yhteensä 19 000 neliötä. U-kirjaimen muotoiseen rakennukseen tulee liiketiloja lähipalveluita varten.

Rakennuksen ilmastointilaitteiden kokonaisteho on yli 340 000 m³/h ja savunpoistojärjestelmien 240 000 m³/h. Lisäksi Caverion asentaa yli 9 000 sprinkleriä, 1 200 saniteettikalustetta, 18 000 neliömetriä jäähdytyskattoa ja 6 000 valaisinta. Rakennuksen lämmitys- ja jäähdytysenergiaa toimittaa muun muassa yksi Hessenin osavaltion tämän hetken suurimmista geotermisistä tuotantolaitoksista. Sitä varten vuorenseinämään tehdään 122 reikää, joiden yhteispituus on 12 kilometriä.

Henninger Turm on sijaintinsa, rakennustapansa ja teknisen varustuksensa ansiosta ainutlaatuinen asuinrakennushanke”, sanoo Actris Henninger Turm GmbH & Co. KG:n projektipäällikkö Jörg Janson. Sijoittajana meille on tärkeää, että hanke toteutetaan laadukkaasti tiukasta aikataulusta huolimatta.”

”Toimitamme hankkeessa kiinteistöteknisen kokonaisratkaisun, jossa pystymme hyödyntämään pitkää kokemustamme pilvenpiirtäjistä”, kertoo Caverionin Saksan suurhankkeista vastaava johtaja Manfred Kölbl. ”Tämän hankkeen kaltaisissa tiukan aikataulun projekteissa toimimme tiimiemme kanssa eri järjestelmistä ja tuotteista vastaavana teknisenä rakennusliikkeenä. Pystymme koordinoimaan logistiikkaa kellontarkasti.”

Caverionilla on kokemusta vastaavista hankkeista muun muassa Frankfurtin lentokentän The Squaire ‑rakennuksesta ja Frankfurtin PalaisQuartier-rakennuskompleksista.

Kuva kohteesta ladattavissa osoitteessa:

Lisätietoja:
Caverion Saksa, Holger Winkelsträter, tiedottaja, puh. +49 175 727 7063, holger.winkelstraeter@caverion.de

Caverion suunnittelee, toteuttaa, huoltaa ja ylläpitää käyttäjäystävällisiä ja energiatehokkaita teknisiä ratkaisuja kiinteistöille ja teollisuudelle. Palveluitamme käytetään muun muassa toimistoissa ja liikekiinteistöissä, asunnoissa, julkisissa rakennuksissa, infrastruktuurissa sekä teollisuuslaitoksissa. Tavoitteenamme on olla edistyksellisten ja kestävien elinkaariratkaisujen johtavia tarjoajia Euroopassa. Vahvuuksiamme ovat teknologinen osaaminen ja laajat palvelut, jotka kattavat kaikki tekniset osa-alueet kiinteistön ja teollisuuslaitoksen koko elinkaaren ajan. Caverion syntyi kesäkuussa 2013 kiinteistöteknisten ja teollisuuden palveluiden irtautuessa YIT-konsernista itsenäiseksi konsernikseen. Vuoden 2013 liikevaihtomme oli noin 2,5 miljardia euroa. Caverionilla on 13 toimintamaassa Pohjois- ja Keski-Euroopassa yhteensä lähes 18 000 työntekijää. Caverionin osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä. www.caverion.fi.

Tietoa Henninger Turm -rakennuksesta
Uusi Henninger Turm korvaa vuonna 1961 avatun ja 2013 puretun vanhan Henninger Turmin, joka toimi Henninger-panimon viljasiilona ja josta tuli kaupungin tunnettu maamerkki. Noin 20 metriä korkeampi uudisrakennus muistuttaa ulkonäöltään huomattavasti edeltäjäänsä, sillä siinä on jäljitelty useita ns. tynnyrin kaltaisia aiemman rakennuksen erityispiirteitä. Se tuo perustorniin viisi lisäkerrosta. Myös niihin rakennetaan luksustason asuinkiinteistöjä, ja ylimpään eli 40. kerrokseen on suunnitteilla ravintola, aivan kuten rakennuksen historiallisessa edeltäjässä.