DELÅRSRAPPORT JANUARI-SEPTEMBER 2014

• Omsättningen för perioden uppgick till 95 (111) MSEK. Omsättningen för kvartalet uppgick till 27 (33) MSEK.

• Bruttomarginalen för perioden uppgick till 67% (70). Bruttomarginalen för kvartalet uppgick till 65% (73). Bruttoresultatet för perioden uppgick till 64 (77), och bruttoresultatet för kvartalet uppgick till 18 (24) MSEK.

• Resultat före av- och nedskrivningar (EBITDA) för perioden uppgick till -45 (-63) MSEK och för kvartalet till -20 (-20) MSEK.

• Resultat efter skatt för perioden uppgick till -56 (-75) MSEK, och resultat efter skatt för kvartalet till -26 (-24).

• Resultatet per aktie före och efter utspädning under perioden uppgick till -0,12 (-0,44) SEK och för kvartalet till -0,06 (-0,14) SEK.

Kassaflödet för perioden blev -5 (-2) MSEK och för kvartalet -11 (1). Kassaflödet från den löpande verksamheten före förändring av rörelsekapitalet för perioden blev -50 (-64) och för kvartalet -23 (-19). Kassaflödet från finansieringsverksamheten för perioden blev 46 (56) MSEK och för kvartalet 7 (13).

Kommentarer från VD

”Crossing the chasm” (”att överbrygga klyftan”)
Omsättningen för det tredje kvartalet uppgick till 27,1 MSEK jämfört med 31,3 MSEK i det andra kvartalet. Bruttomarginalen i kvartalet var 65% jämfört med 63% i det föregående kvartalet. Rörelseomkostnaderna uppgick till 34,7 MSEK jämfört med 36,8 MSEK i det föregående kvartalet. Resultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -20,7 MSEK jämfört med -17,3 MSEK för det föregående kvartalet. Kassaflödet i kvartalet uppgick till -11,4 MSEK, inklusive 3,7 MSEK från det konvertibla lånet som tecknades i juni samt 2,8 MSEK från ett kortfristigt lån upptaget i september.

Den 3: e kvartalet var ännu ett svagt kvartal med avseende på försäljning för Anoto och vi tvingades ännu en gång be våra aktieägare om finansiering. Emissionen är garanterad till 90% av ett konsortium svenska investerare och kommer vid full teckning tillföra bolaget 68 MSEK kontant före transaktionskostnader och arvoden.

Trots det svaga kvartalet tog vi ytterligare ett stort steg mot tillväxt och lönsamhet genom att utveckla en framgångsrik pennprototyp för ett av världens största IT-företag. Projektet fortlöper väl med målet att lansera en högkvalitativ lösning för skrivande på bildskärmar under det andra halvåret 2015. Detta följer på en lyckad produktlansering med Panasonic som har öppnat upp för nya möjligheter att etablera en digital skrivplattform för bildskärmstillverkare som söker hög precision, enklare integration med touch-teknik, större skärmar och möjligheterna att använda mer än en penna per skärm.

Förhandlingarna aviserades den 19 juni om att avyttra vår Business Solutions-verksamhet upphörde i augusti. Syftet med den föreslagna transaktionen var att realisera den fulla potentialen i Business Solutions-segmentet tillsammans med en strategisk partner för att möjliggöra en starkare marknadsförings och försäljningsnärvaro. Då vi inte kommit överens om priset beslutade vi i stället att konsolidera alla våra helägda digitala pappersbaserade Business Solutions-verksamheter till ett eget affärsområde, Anoto Enterprise Solutions, i Storbritannien. Anoto Enterprise Solutions kommer att fortsatt att stödja kunder i Storbritannien samt Business Solutions partners över hela världen. Under tredje kvartalet har flera större möjligheter utkristalliserats inom sjukvård, bank, försäkring och fältservice i Tyskland, Storbritannien, Turkiet och Japan.

Vi fortsätter att fokusera på kostnader och vi gjorde ytterligare justeringar för att minska rörslesomkostnaderna under det tredje kvartalet genom ett beslut att stänga vårt kontor i Holland och flytta all Business Solutions-relaterad verksamhet till Storbritannien. Vi ser ytterligare möjligheter att minska kostnaderna under 2015, men detta bör göras försiktigt för att inte äventyra möjligheterna till ökade intäkter i vår verksamhet. När det nuvarande hyresavtalet löper ut kommer vi att flytta den svenska organisationen till ett nytt kontor i Lund från och med september nästa år vilket kommer att minska våra rörelseomkostnader.

Utsikter
Som en följd av Panasonics produktlansering och ett ökat intresse från några av världens största IT-företag kommer Anotos strategiska inriktning att förskjutas i syfta att ta vara på vår unika position som den ledande leverantören av högpresterande lösningar för digitalt skrivande på såväl små som mycket stora skärmar samt den snabbt ökande efterfrågan på digitala kollaborationslösningar. Initialt fokus kommer att vara på det översta segmentet där användarna kräver hög noggrannhet, snabb och tillförlitlig interaktion och flera användare per skärm. Undersökningar om pekskärmar visar på att det i år kommer säljas över 90 miljoner enheter samt en ökning till över 500 miljoner enheter till år 2020. Genom att arbeta med några av världens ledande varumärken ser vi en stor möjlighet att vara verksamma på denna marknad. På kort sikt förväntar vi oss en betydande förbättring av intäkterna under de kommande två kvartalen, både inom Business Solutions, från pågående projekt, samt inom vår OEM-verksamhet med våra kunder Livescribe, Smartmatic, TStudy, Steelcase samt andra.

För komplett rapport, vänligen se bifogat dokument.

En videopresentation av kvartalsrapporten kommer finnas tillgänglig från kl 09.00 den 21 oktober och en webkonferens kommer hållas kl. 11.00 samma dag.

För mer information se: www.anoto.com\investor

Informationen är sådan som Anoto Group AB (publ.) ska offentliggöra enligt lagen om börs- och clearingverksamhet eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 20 oktober 2014 kl. 08:30.

För mer information, vänligen kontakta:

Stein Revelsby
Tel. +46 (0)733 45 12 05

Anoto Group AB (publ.) org. nr. 556532-3929
SE-227 22 Lund

Om Anoto Group
Anoto group är världsledande inom lösningar för digitalt skrivande vilket möjliggör snabb och pålitlig överföring av handskriven text till digital form. Anoto verkar genom ett globalt partnernätverk som fokuserar på användarvänliga lösningar för effektiv insamling, överföring och lagring av data inom olika affärsområden som till exempel hälso- och sjukvård, bank och finans, transport och logistik, samt utbildning. Anoto Group har ca 100 anställda och har sitt huvudkontor i Lund. Bolaget har även kontor i Basingstoke och Wetherby (Storbritannien), Los Angeles och Boston (USA) och Tokyo (Japan). Anoto Group AB:s aktie är noterad på NASDAQ OMX Stockholm Small Cap-lista under tickern ANOT. För mer information: www.anoto.com

Anoto Quarterly Report SE Q3_14_Final.pdf